Seznámení se závěrečným projektem jako výstupem specializačního studia.
Teoretická průprava k projektu:
Didaktika literatury - vymezení oboru, vztah k lingvodidaktice a didaktice reálií. Vymezení základních pojmů: literární a čtenářská kompetence. Čtenářská socializace. Seminář: představení závěrečných projektů absolventek a absolventů specializačního studia.
Principy didaktických adaptací textů. Seminář: praktické cvi čení: práce s poezií se zaměřením na rytmus a melodii. Erich Kästner: Začarovaný telefon.
Využití principů recepčně a percepčně orientované estetiky při práci s textem. Seminář: praktické cvičení: práce s pohádkou. Bratři Grimmové: Červená Karkulka. M. Baltschneit: Zajícův poklad.
Využití alternativní pedagogiky v kombinaci s využitím různých uměleckých výchov (různých technik) při práci s textem. Humanistická pedagogika a pedagogika gestaltu ve vyučování cizímu jazyku. Praktické cvičení: Práce s dobrodružným románem. E. Kästner: Emil a detektivové.
Využití médií. Film a literatura ve vyučování cizímu jazyku. Seminář: práce s literaturou a uměleckým textem. A. Steinhöfel: Rico a přízraky.
Práce s textem v klasických vyučovacích jednotkách versus projekty. Seminář: Téma II. světové války jako téma pro malé děti? J. Loske: Sadakos Kraniche.
Literární reálie. Seminář: Advent a Vánoce jako součást literatury ve vyučování němčině jako cizímu jazyku.
Poslední prosincový týden 2019: prezentace rozpracovaných závěrečných projektů I. Představení závěrečných literárně didaktických projektů absolventek rozšiřujícího studia (modul celoživotního vzdělávání).
Leden 2020: prezentace projektů II.
Obsah kurzu tvoří analýza literárních děl a literárních textů uplatnitelných v hodinách vyučování cizímu jazyku se zaměřením na literárněvědné a literárně-didaktické aspekty; analýza dosud dokončených, v minulých letech obhájených, projektů, která je spojená s dalšími náměty ze strany studentů; analýza aktuálních, tedy momentálně vznikajících projektů.