* Cíl kurzu: a) Pomoc studentům v nastolení komplexnějších výkladových schémat, která jim umožní zvýšit srozumitelnost motivační problematiky ve škole. b) Inspirovat studenty konkrétními uk ázkami metod, postupů, případně intervenčních zásahů k promyšlené práci s motivací ve škole.
* Obsah kurzu:
Motivační dispozice a motivační procesy. Vnitřní a vnější zdroje motivace.
Učební motivace. Vliv motivace na průběh učení a jeho výsledky. Krátkodobé i dlouhodobé strategie ovlivňující učební motivaci.
Diagnostika a rozvoj poznávacích , výkonových a sociálních potřeb.
Vzdělávací autoregulace. Perspektivní orientace.
Motivování žáků ve škole a v rodině.
Postoje žáků k jednotlivým předmětům.
Překonávání krizí v motivaci k učení (příčiny žákovské nemotivovanosti).
Motivační výcvik (Výkonově motivační programy, koncepce ?Původce - Pěšák" , volní trénink.)
Autodiagnostika učitele v motivační oblasti.
Metodickou osou práce v semináři je využití tvořivé aktivity studentů s cílem rozvíjet jejich profesionální dovednosti, zvláště ve vedení poradenského rozhovoru. Po teoretickém vstupu procvičují a zaznamen ávají jednotlivé verbální a neverbální techniky ve vedení rozhovoru.
Analyzují etapy poradenského procesu ve vztahu k poradenskému rozhovoru. Podmínkou zápočtu je záznam a rozbor tří poradenských rozhovorů.