1. Předškolní výchova, předškolní vzdělávání, dítě předškolního věku, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzd ělávání (oblasti předškolního vzdělávání), pojetí a cíle předškolního vzdělvání v ČR
2. Pojetí dítěte v historii a současnosti. Hra, kategorizace a význam her. Hračka, Správná hračka, Hračkobraní. Řízení a spontánní aktivity v mateřské škole.
3. Institucionální předškolní výchova (mateřské školy, jesle, mateřská centra, dětské skupiny, herní skupiny, firemní mateřské školy atd.) Exkurze do mateřské školy. specifika předškolního vzdělávání, metody a formy práce. Podmínky předškolního vzdělávání. Alternativní mateřské školy.
4. Vývoj předškolní výchovy v ČR a zahraničí
5. Návaznost preprimárního a primárního vzdělávání, vstup dítěte za
1. třídy ZŠ, zápisy do do
1. třídy ZŠ, problematika OŠD. Exkurze v přípravné třídě.
6. Významné osobnosti předškolní pedagogiky, aktuální problémy předškolního vzdělávání.
Kurz si zapisují studenti, kteří si zvolili homogenní variantu studia a musí se zapsat do všech tří kurzů současně.
Rozbor stěžejn ích otázek a problémů současného předškolního vzdělávání v podmínkách mateřské školy s přihlédnutím k jeho vývoji a proměnám. Komparace řešení u nás a ve světě. Obsah předškolního vzdělávání a jeho didaktická transformace, vzdělávací programy a kurikula. Orientace v teorii hry a vzdělávání z hlediska naplňování cílů osobnostního rozvoje. Vztah předškolního a primárního vzdělávání, přechod dětí z mateřské školy do počátečního vzdělávání a jeho
úskalí.