* ICT jako předmět studia, ICT jako nástroj k řešení problémů a úkolů, ICT jako edukační prostředí.
* Státní informační politika ve vzdělání: stav a její realizace v ČR. Projekt Infovek na podporu informatizace vzdělávání na Slovensku.
* Postavení informačních a komunikačních technologií na 1.stupni ZŠ v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání.
Modely využití ICT v edukaci na 1.stupni ZŠ
* Podle počtu počítačů ve třídě, typu aplikovaných programů, druhu technologie, v různých fázích výuky, podle uživatele.
Hlavní trendy implementace ICT do výuky a učení
* Práce s informacemi (vyhledávání informací - na Internetu)
* Pojmová mapa. Tvorba pojmových map.
* Řešení problémů. Strategie řešení a analýza vybraných školních úloh.
* Tvůrčí činnosti žáků s ICT.
* Konstruktivistický přístup k učení
* Algoritmizace
Rozvoj dovedností algoritmizace na 1.stupni ZŠ
* Origami
* Grafické obrazce
* Programovací jazyk Imagine.
Úvod do práce s Imagine
* Základní příkazy. Definování nových příkazů.
* Události. Procesy. Práce s více objekty.
* Grafický editor LogoMotion. Animace. Souřadnice
* Příkazy s proměnnými. Pohyby objektů.
Roles of ICT in education. ICT as a school subject, as a tool to solve problems, as an educational environment.
The Governmental Information Policy in Education in the Czech Republic: aims and reality. Infovek as a project to support integration of ICT in education in Slovak Republic.
ICT in documents of educational programmes for Primary Education. Models and examples how to apply ICT in Primary Education in accordance with a number of computers in classroom, a typology of SW and technology, periods of teaching process, etc.
Trends in how apply ICT in teaching and learning. Handling with information, concept maps, problem solving, creative activities with ICT, programming.
Algorithm skills development in primary education. Origami, graphic patterns. Programming with LOGO and Imagine.
Postavení a funkce ICT ve vzdělávání* ICT jako předmět studia, ICT jako nástroj k řešení problémů a úkolů, ICT jako edukační prostředí.* Státní informační politika ve vzdělání: stav a její realizace v ČR. Projekt Infovek na podporu informatizace vzdělávání na Slovensku.* Postavení informačních a komunikačních technologií na 1.stupni ZŠ v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání.Modely využití ICT v edukaci na 1.stupni ZŠ* Podle počtu počítačů ve třídě, typu aplikovaných programů, druhu technologie, v různých fázích výuky, podle uživatele.Hlavní trendy implementace ICT do výuky a učení* Práce s informacemi (vyhledávání informací - na Internetu) * Pojmová mapa.
Tvorba pojmových map.* Řešení problémů. Strategie řešení a analýza vybraných školních úloh.* Tvůrčí činnosti žáků s ICT.* Konstruktivistický přístup k učení* AlgoritmizaceRozvoj dovedností algoritmizace na 1.stupni ZŠ* Origami* Grafické obrazce* Programovací jazyk Imagine.Úvod do práce s Imagine* Základní příkazy.
Definování nových příkazů.* Události. Procesy.
Práce s více objekty.* Grafický editor LogoMotion. Animace.
Souřadnice* Příkazy s proměnnými. Pohyby objektů.
Hlavním posláním studijního předmětu Počítač jako didaktický prostředek je seznámit studenty s postavením a se základními didaktickými způsoby využití informačních a komunikačních technologií ve výuce na 1.stupni ZŠ. Důraz je kladen jak na teoretické otázky související s využitím ICT ve školní edukaci, tak na praktické vyzkoušení některých aplikací ve výuce na 1.stupni ZŠ s cílem připravit budoucí učitele 1.stupně na trendy v implementaci ICT do vzdělávání.
Východiskem je otázka, proč a jakým způsobem integrovat počítače do vzdělávání na 1.stupni ZŠ. Pozornost je věnována využití informačních elektronických zdrojů, služeb Internetu a výukových programů ve výuce na 1.stupni. ZŠ. Velký důraz je kladen na potřebu rozvíjet algoritmické myšlení žáků a na konstruktivistický přístup k učení. Součástí předmětu je i úvod do práce s programovacím prostředím LOGO a Imagine.
Výuka předmětu probíhá s on-line podporou. Nutným předpokladem pro práci v předmětu jsou znalosti a dovednosti pracovat s počítačovými systémy na standardní úrovni v rozsahu předchozí výuky předmětů na KITTV a z pedagogicko-psychologických disciplín.