Cíl kurzu:Získání základních poznatků v oblasti pedagogicko psychologického poradenství. Zvý šení citlivosti budoucích pedagogů pro učební a osobní problémy žáků.
Obsah kurzu:
-Současný systém pedagogicko-psychologického poradenství, etické aspekty v poradenské práci, význam funkce výchovného poradce na škole.
-Vývoj poradenství ve světě i nás / základní informace/.
-Poradenství jako profese, pojetí poradenské činnosti, odborná připravenost.
-Poradenský proces a jeho etapy, model A-B-C.
-Činnosti a kompetence jednotlivých aktérů poradenství ve školství: výchovný poradce, ŠMP, školní či poradenský psycholog, PPP, SPV, SVP.
-Odborné poradenské činnosti: screening, diagnostika, intervence, informační a konzultační aktivity.
-Individuální a skupinové poradenství, práce se školní třídou
-Nejčastěji řešené problémy středním a starším školním období: nižší předpoklady pro školní práci, problematika SPU, nestandardní chování, volba vzdělávací cesty, poruchy chování aj. (výběrově)
Seminář:
-Recenze doporučené poradenské literatury k tématům přednášek, samostatná práce studentů, forma referátu či písemné seminární práce.
-Ukázky a rozbor individuálního vyšetření dítěte, vedení poradenské skupiny. Třídní setkávání s žáky, význam funkce třídního učitele.
-Problémy v komunikaci mezi školou, poradenským pracovníkem a rodiči.
Anotace:
Kurz se skládá z přednášek a seminářů k základním tématům pedagogicko- psychologického poradenství. Informuje studující o jednotlivých složkách v systému poradenství a jejich kompetencích i o možnostech spolupráce učitelů, výchovných poradců s poradenskými pracovníky. V obecné i praktické rovině analyzuje poradenský proces , zaměřuje se na etické aspekty poradenské práce. V seminářích jsou analyzovány nejčastější poradenské problémy v středním a starším školním věku.