Poradenství v systému psychologických disciplín.
Vznik a vývoj výchovného poradenství ve světě a u nás.
Současný systém pedagogicko-psychologického poradenství, legislativa, nové trendy v poradenství.
Činnosti a kompetence jednotlivých článků poradenství ve školství: školní poradenské pracoviště: výchovný poradce, metodik prevence, školní psycholog a školní speciální pedagog; pedagogicko-psychologické poradna, speciálně-pedagogické centrum, středisko výchovné péče, Institut pedagogicko-psychologického poradenství.
Odborné činnosti PPP a SPC: diagnostika, náprava a intervence, informační a konzultační činnost.
Nejčastější poradnami řešené problémy staršího školního v ěku: profesionální volba a volba vzdělávací cesty, vývo-jové poruchy učení a chování, otázka špatného prospěchu, neurotické obtíže, agresivní a asociální chování, vývojo-vé obtíže a krize rodičovské autority.
Anotace kurzu:
Cílem kurzu je poskytnout studentům všeobecně vzdělávacích předmětů informace vzniku a vývoji pedagogicko-psychologickém poradenství, o současném poradenském systému a nových trendech v poradenství. Studenti se seznamují s odbornými činnostmi a úkoly jednotlivých poradenských článků (výchovný poradce, školní psycholog a speciální pedagog, PPP, SPC, SVP, IPPP) a s nejčastěji řešenými problémy žáků základních škol, zejména žáků staršího školního věku.