Obsah předmětu:
Zdraví ? determinanty zdraví, zdraví a životní styl, WHO, dokument "Zdraví 21"
Zdraví a nemoc ? psychosomatika, zásady péče o zdraví se zaměřením na děti školního věku, lékařská péče léčební a preventivní
Bio-psycho-sociální faktory udržující, posilující a podporující zdraví
Období dospívání - fyziologický průběh puberty (biologická, psychická, sociální problematika), zdravotní problémy dospívání, dospívání jako rizikové období v ontogenezi
Reprodukční zdraví v období dospívání - negativn í jevy poškozující zdraví dospívajícího (předčasný koitální styk, těhotenství, interrupce, pohlavně přenosné choroby, HIV/AIDS, gynekologické záněty)
Faktory poškozující zdraví a zkracující život (stres, kouření, alkohol, rizikové sexuální chování apod). Mediální manipulace.
Výživa a zdravotní stav, změny nutričního chování a podpora zdraví
Multidisciplinární systém ochrany týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte v
Smyslem předmětu je předložit variability praktického strategického jednání vedoucího ke zvládání rizik ohrožujících zdraví, včetně způsobů prevence. Na základě dostupných výsledků výzkumů mapujících úroveň zdravotního stavu obyvatelstva předmět poskytuje argumenty k nutnosti hledat cesty k podpoře zdraví. V návaznosti na programové dokumenty WHO analyzuje determinanty zdraví a vymezuje hlavní úkoly v oblasti výchovy ke zdravému životnímu stylu. Zejména se jedná o strategii zvládání auto-destruktivního jednání, ohrožení závislostmi, civilizačních chorob, stresu, skrytých forem násilí, zneužívání, šikany, mediální manipulaci, zdraví poškozující nutriční chování (poruchy příjmu potravy).
Důraz je kladen na problémy spojené s implementací výchovy ke zdravému životnímu stylu do školních vzdělávacích programů. Předmět je koncipován jako příprava pro působení třídního učitele na škole