Charles Explorer logo
🇨🇿

Tvorba a využití didaktických testů

Předmět na Pedagogická fakulta |
O02214017

Anotace

rozhodnout, pro jaké učivo je použití didaktických testů vhodné; navrhnout jednoduchý učitelský (tzv. teacher-made) test; interpretovat a analyzovat výsledky získané didaktickými testy. Obsah kurzu

1. Didaktické testy: Základní pojmy Možnosti využití DT k hodnocení výsledků výuky. Testy, testy psychodiagnostické, testy studijních předpokladů a testy didaktické (testy úspěšnosti). Vyjadřování výsledků testu: druhy skórů. Seznámení s testem: Test všeobecných vědomostí ČŠI. Cvičení: Vyhodnocení nedostatků testu všeobecných vědomostí ČŠI. Faktory ovlivňující testový výsledek.

2. Vlastnosti dobrých DT a postup při tvorbě DT Validita (obsahová, kriteriální, tj. predikční a souběžná, konstruktová a výuková) testových skórů, reliabilita a chyba zjištěných testových skórů, objektivita testových skórů, praktičnost testu. Standardy pro pedagogické a psychologické testování. Seznámení s testem: Abstraktní vztahy (subtest Differential Aptitude Test jako příklad testu speciálních schopností). Cvičení: Výpočet chyby měření zjednodušenou metodou. Srovnání hlavních etap (projektování, konstrukce a analýzy) u DT učitelských a standardizovaných.

3. Testové úlohy a stavební struktura testu Součásti testové úlohy: zadání, doplňující materiál, informace pro testovaného, pokyny pro hodnocení odpovědi. Úlohy otevřené: vyžadující rozsáhlou odpověď nebo stručnou odpověď (produkční a doplňovací). Úlohy uzavřené (dichotomické, s výběrem odpovědi, přiřazovací a pořádací). Autentické úlohy.Binární a vícestupňové skórování odpovědí. Banky úloh. Seznámení s testem: Znalosti z výtvarné kultury. Cvičení: Návrh úloh různých druhů. Stavební struktura testu: testová úloha, trs úloh, testlet, subtest, test, testová baterie.

4. Testované učivo a nástroje hodnocení výsledků výuky Obecné zásady pro analýzu učiva podle různých kritérií, např. podle tematického zařazení, podle požadované úrovně a hloubky osvojení. Bloomova a Niemierkova taxonomie kognitivních cílů. Vymezování operacionalizovaných cílů Magerovou technikou. Revize Bloomovy taxonomie kognitivních cílů. Cvičení: Příklady vymezování a klasifikace učebních cílů. Nástroje hodnocení výsledků výuky. Výběr nástrojů hodnocení vhodných pro učivo různé povahy (atomární a komplexní, typické a netypické, teoretické a autentické).

5. Obecná pravidla pro projektování DT Návrh projektu testu s ohledem na využití jeho výsledků a charakteristiky populace testovaných. Specifikace testu: délka testu, druhy a počet úloh zařazených do testu, počet testových variant, vybavení testu. Upřesnění obsahu testů monotematických (seznam cílů, modely úloh) a polytematických (obsahově operační matice). Seznámení se subtestem: Matematický subtest SAT (Scholastic Assesment Test). Cvičení: Návrh obsahově operační matice.

6.Konstrukce testu a testových úloh Obecná doporučení pro tvorbu testových úloh. Speciální doporučení pro tvorbu jednotlivých druhů testových úloh. Kritéria pro posuzování validity úloh, posuzování úloh experty. Redakce úloh. Uspořádání úloh do (prototypu) testu. Návrh záznamového archu. Pilotáž úloh a prototypů testových variant. Seznámení s testem: Dějepis pro gymnázia. Cvičení: Posuzování úloh ve dvojicích. 7 Analýza testových výsledků Dvojí účel analýzy testových výsledků. Uspořádaná matice testových výsledků. Tři úrovně analýzy: analýza globálních výsledků, kontrola přiměřenosti časového omezení testu, analýza odpovědí na testové úlohy (položková analýza). Vyváženost testových variant s ohledem na jejich obtížnost, citlivost. Analýza odpovědí na testové úlohy: obtížnost, citlivost - koeficient ULI, korelace skóre položky s celkovým skórem, frekvence volby jednotlivých distraktorů, vztah mezi obtížností a citlivostí, frekvence neuvedených odpovědí. Korekce na hádání. Cvičení: Využití softwaru Iteman pro analýzu testových výsledků. Výběr závěrečné práce účastníků.

Pro tento dotaz bohužel nemáme k dispozici žádné další výsledky.