Studijní obor: Učitelství ČJL pro 2. st. ZŠ a SŠ
* Kurz: K14 Didaktika českého jazyka I
Ukončení: zápočet
Vyučující: PhDr. Ondřej Hausenblas
Požadavky k zápo čtu: 1. Aktivní účast na semináři, průběžné četby se záznamem, zpracování úkolů - doložit portfoliem 2. Obeznámenost s rpobelmatikou RVP a ŠVP v češtině, přehled o aktuálním dění v oblasti didaktiky ČJ a výuky ČJ na ZŠ, SŠ (odborné časopisy) 3. Seminární práce
Forma zkoušky: -
Požadavky ke zkoušce: -
Cíl kurzu: Studenti získají prvotní vhled a vědomosti potřebné pro moderní výuku ČJ na ZŠ a SŠ (poměr dorozumívacích činností a gramatiky s pravopisem, cíle a obsah výuky na ZŠ i SŠ - modelově některé problémy žáků ve výuce s temat. celky, pojětí výuky v učebnicích ČJ, normativní dokumenty, termíny užívané při výuce ČJ, zásady formativního hodnocení, úskalí klasifikace), částečně si osvojí i dovednosti potřebné pro plánování výuky k některému z cílů RVP.
Obsah kurzu: Potřeby žáků a problémy s výukou v ČJ, očekávané výstupy ČJL v RVP a vzájemná souvislost jazykové a literární výchovy. Pojetí a cíle, způsoby vymezení obsahu výuky ČJL. Plánování výuky k OVO. Pojetí výuky k dorozumívání v souč. učebnicích a dalších příručkách. Problematika nové maturitní zkoušky. Odborná literatura.
The place of Czech didactics in the preparation of teachers. Didactic techniques, methods and goals according to the age of children: specific acts of Czech language teaching in junior secondary schools which put principles into operation.
The requirements for effective language learning in terms of the pupil, the teacher, and the curriculum. Motivation, evaluation, classification.
Learning materials, text-books, manuals.