Charles Explorer logo
🇨🇿

Didaktika ČJ II

Předmět na Pedagogická fakulta |
O02303015

Sylabus

Kurz: K15 Didaktika českého jazyka II

Ukončení: zápočet

Vyučující: PhDr. O. Hausenblas

Požadavky k zápočtu: 1. Prezence na semináři, pohotová spolupráce a průběžné plnění úkolů ze zadané odborné literatury (anotace, objasnění, aplikace) a z ?češtinářské" problematiky gramatické a pravopisné. 2. Portfolio zápisů ze semináře, splněných úkolů a vlastních napsaných textů s komentáři vlastními i od kolegů a vyučujícího. 3. Krátká seminární práce (v tištěné i elektronické podobě) o problematice výuky psaní na 2. a 3. stupni školy. V ní student prokáže svou poučenost zkušeností i prostudovanými prameny.

Cíle kurzu:

Pochopit roli psaní ve výuce češtiny jako část výuky ke kultivovanému dorozumívání i k aktivnímu osvojení gramatiky, pravopisu i slohu; osvojit si strategie a metody pro výuku psanému spisovnému projevu, osvojit si didaktické postupy pro zapojení gramatiky a slohu do průpravy k psaní souvislých textů; poznat a vyzkoušet plánování pozpátku a formativní hodnocení ve výuce; rekapitulovat, doplnit a revidovat svou znalost dosavadních didaktických postupů ve výuce syntaxe a tvarosloví; naučit se propojovat práci s literárním textem a práci s jazykovými prostředky v komunikační výchově

Obsah kurzu:

Zkušenosti se psaním, zkušenosti s gramatikou, slovní zásobou a pravopisem; proces psaní ve výuce: psací teritoria, hledání adresáta, záměru a tématu, konzultace při hledání tématu i tvorbě textu, editace textu, publikace a zpětná vazba; učitelův podíl v hodnocení žákovy práce, kritéria a metody pro hodnocení, psaní podle RVP-ZŠ a G; znalost gramatiky a poznatků o slohu a dovednost je objasnit: minilekce o pravopisném nebo gramatickém problému vhodně zasazené do procesu žákova psaní; plánování pozpátku; rozdíl mezi cvičením a aplikací poznatků, psaní napříč předměty.

Literatura

Fisher, R.: Učíme děti myslet a učit se, Portál, Praha 1997

Fucimanová, M.: Sloh, Praha, STROM 1994

Hausenblas, O.: Vrátíme smysl hodinám češtiny? Jinočany 1992, 1994

Kožmín, Zdeněk. Tvořivý sloh. Praha, Victoria Publishing, 1995

Silberman M.: 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování, Portál, Praha 1997

Jednotlivé články zadané k četbě z časopisů:

Český jazyk a literatura

Kritické listy (www.kritickemysleni.cz)

Webové stránky: www.rvp.cz www.kritickemysleni.cz

Anotace

Zkušenosti se psaním, zkušenosti s gramatikou, slovní zásobou a pravopisem; proces psaní ve výuce: psací teritoria, hledání adresáta, záměru a tématu, konzultace při hledání tématu i tvorbě textu, editace textu, publikace a zpětná vazba; učitelův podíl v hodnocení žákovy práce, kritéria a metody pro hodnocení, psaní podle RVP-ZŠ a G; znalost gramatiky a poznatků o slohu a dovednost je objasnit: minilekce o pravopisném nebo gramatickém problému vhodně zasazené do procesu žákova psaní; plánování pozpátku; rozdíl mezi cvičením a aplikací poznatků, psaní napříč předměty.