Studijní obor: učitelství ČJ pro 2. st. ZŠ a pro SŠ
K50: Základy jazykovědy
Ukončení: Z (Zk)
Vyučující: PhDr. Jan Daněk, Ph.D.
Požadavky k zápočtu: Zápočtový test na základě přednášek a zadané literatury.
Forma zkoušky: ústní
Požadavky ke zkoušce: Prostudovat povinnou studijní literaturu. Zkouška se skládá společne se zkouškou z obsahu kurzu Úvod do pragmatiky.
Cíl kurzu:
Získat syntetizující pohled na jazyk obecně a jeho zákonitosti; fakticky i didakticky zvládnout obecně jazykovědné učivo vyučované na gymnáziích.
Obsah kurzu: 1) Jazyk - intenze pojmu jazyk: jazyk vs. neverbální komunikace; jazyk vs. komunikační systémy zvířat; extenze pojmu jazyk: jazyk mateřský, národní, úřední, vyučovací; jazyky přirozené a jazyky umělé; typologická klasifikace jazyků. 2) Fylogeneze jazyka - teorie vzniku jazyka; jazykový vývoj: jazykové změny a vývoj divergentní; míšení jazyků a vývoj konvergentní; smíšené jazyky; genealogická klasifikace jazyků. 3) Formy jazykové komunikace - komunikace mluvená: specifika; fonetika artikulační, akustická a auditivní; komunikace psaná: specifika; vznik a vývoj písma; typy písma; komunikace elektronická: specifika; znakové jazyky neslyšících: specifika. 4) Jazyk jako systém - stratifikační popis jazyka: rovina fonologická, morfologická, lexikální, syntaktická a textová. 5) Jazyk jako komunikační prostředek - jazykový znak: pojetí F. de Saussura, Ch. Pierce, Ogdena a Richardse, W. Morrise; znaky a figury; sémiotická triáda: sémantika - roviny významu jednoduchého jazykového znaku podle G. Leeche, metody popisu významu slov, význam složitých jazykových znaků; pragmatika - význam a smysl, proces interpretace, komunikační situace a řečový akt, principy řečové komunikace; gramatika (syntaktika) - paradigmatické a syntagmatické vztahy, gramatické kategorie. 6) Jazykověda - období předhistorické a historické předvědecké: starověk, středověk, humanismus, racionalismus a osvícenství; období historické vědecké: lingvistická paradigmata
Intension and extension of the concept language, origin and development of language, threatened languages, basic linguistic paradigms; inner linguistics: structure of language, grammatical categories, language typology, language universals, graphics and script; parole linguistics (essentials only it is the subject matter of the introduction into pragmatics); definition of linguistics, subject of research, methods of linguistic research, disciplines of linguistics, linguistic terminology; external linguistics: psycholinguistics (modeling of mental structures linked with the production and perception of texts, metaphor, processes connected with native language acquisition and foreign language learning); sociolinguistics (language policy, language legislation); linguistics and native and foreign language teaching, contrastive studies.