Kurz: K57 Aktuální problémy výuky ČJUkončení: zápočetVyučující: doc. dr. M. Šmejkalová, Ph.D.Požadavky k zápočtu: 1.
Aktivní účast na semináři (nejen prezence, ale i pohotová spolupráce a průběžné plnění úkolů) (neplatí, pokud předmět není rozvrhován)2. Průběžné prokazování znalosti předepsané odborné literatury (anotace, objasnění, aplikace)3.
Krátká seminární práce (v tištěné i elektronické podobě) shrnující argumenty významné pro posuzování některé z oblastí didaktické problematiky probírané v semináři - odevzdání 6. 5. 2012Cíl kurzu: Studenti si vytvoří rozhled a nadhled na současným chápáním předmětu ČJL; ujasní si svou pozici a roli češtináře; ujasní si možné cesty k překonání potíží, s nimiž se setkali na praxích; poznají a vyzkouší si některé méně běžné postupy (metody) práce v hodinách a jejich hodnocení; vybaví se informacemi a souvislostmi a dovedností analyzovat a posuzovat naléhavé otázky výuky ČJL.Obsah kurzu: Co řeší nebo bude řešit dnešní učitel ČJL na ZŠ a SŠ: samostatnost a zodpovědnost vyučujícího ČJL (rozvržení, realizace a sebe/hodnocení výuky); odbornost učitele češtiny; nezájem, nekázeň a digitální propast žák-učitel a možnosti překonání potíží; cíle a postupy vzdělávání v ČJL - výuka autentickému ovládnutí mateřštiny a spisovného jazyka, rovnováha poznatků o jazyku a řečových dovedností (výsledky mezinárodních výzkumů, postupy pro učení gramatiky) ve vztahu k RVP; hodnocení žákovy práce v ČJL; testování a maturitní zkouška. LiteraturaFisher, R.: Učíme děti myslet a učit se, Portál, Praha 1997Hausenblas, O.: Vrátíme smysl hodinám češtiny? Praha 1992, 1994Kostečka, J.: Do světa češtiny jinak.
Praha 1993Kramplová, I., Potužníková, E.: Jak (se) učí číst, UIV, Praha 2005Silberman M.: 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování, Portál, Praha 1997Šmilauer, Vl.: Profil češtináře, Český jazyk a literatura 1968-69, s. 241-249Jednotlivé články zadané k četbě z časopisů: Český jazyk a literaturaKritické listy (www.kritickemysleni.cz)Učitelské novinyUčitelské listywebové stránky:www.uiv.cz www.rvp.cz
Co řeší nebo bude řešit dnešní učitel ČJL na ZŠ a SŠ: samostatnost a zodpovědnost vyučujícího ČJL (rozvržení, realizace a sebe/hodnocení výuky); odbornost učitele češtiny; nezájem, nekázeň a digitální propast žák-učitel a možnosti překonání potíží; cíle a postupy vzdělávání v ČJL - výuka autentickému ovládnutí mateřštiny a spisovného jazyka, rovnováha poznatků o jazyku a řečových dovedností (výsledky mezinárodních výzkumů, postupy pro učení gramatiky) ve vztahu k
RVP; hodnocení žákovy práce v ČJL; testování a maturitní zkouška.