Charles Explorer logo
🇨🇿

Čeština na ZŠ jako jazyk druhý

Předmět na Pedagogická fakulta |
O02303058

Sylabus

Studijní obor: učitelství pro 2. st. ZŠ a SŠ

Kurz: K 58 Čeština na ZŠ jako jazyk druhý

Ukončení: zápočet

Vyučující: PhDr. Eva Hájková, CSc.

Požadavky k zápočtu: aktivní účast na seminářích, splnění zvoleného úkolu praktické činnosti

Cíl kurzu: Základní orientaci pro práci češtináře v multietnických třídách v našich běžných základních školách, kde se stále častěji objevují žáci cizinci, tj. žáci s cizím mateřským jazykem.

Obsah kurzu: Čeština jazyk cizí a jazyk druhý. Bilingvismus a jeho vliv na rozvoj dítěte. Zásadní význam zvládnutí zvukové stránky jazyka pro "vstup" do cizího jazyka. Popis vybraných gramatických problémů češtiny vědomě odhlížející od automatismů rodilého mluvčího. Minimální potřebné znalosti české gramatiky a slovní zásoby a posloupnost zprostředkování gramatických informací při vyučování češtině cizinců včetně volby vhodných metod práce v běžné třídě základní školy. Postupné vytváření komunikační kompetence žáka v "novém" jazyce. Typologie jazyků - do jaké míry může pomoci její znalost češtináři - učiteli cizinců. Český společenský a kulturní kontext v konfrontaci s původním prostředím dítěte - význam poznání sociokulturního kontextu, z něhož partner komunikace přichází (význam pro učitele i žáka).

Anotace

Bilingvismus a jeho vliv na rozvoj dítěte. Zásadní význam zvládnutí zvukové stránky jazyka. Komunikační kompetence žáka v "novém" jazyce.