Charles Explorer logo
🇬🇧

Teaching Czech as a Second Language

Class at Faculty of Education |
O02303058

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Studijní obor: učitelství pro 2. st. ZŠ a SŠ

Kurz: K 58 Čeština na ZŠ jako jazyk druhý

Ukončení: zápočet

Vyučující: PhDr. Eva Hájková, CSc.

Požadavky k zápočtu: aktivní účast na seminářích, splnění zvoleného úkolu praktické činnosti

Cíl kurzu: Základní orientaci pro práci češtináře v multietnických třídách v našich běžných základních školách, kde se stále častěji objevují žáci cizinci, tj. žáci s cizím mateřským jazykem.

Obsah kurzu: Čeština jazyk cizí a jazyk druhý. Bilingvismus a jeho vliv na rozvoj dítěte. Zásadní význam zvládnutí zvukové stránky jazyka pro "vstup" do cizího jazyka. Popis vybraných gramatických problémů češtiny vědomě odhlížející od automatismů rodilého mluvčího. Minimální potřebné znalosti české gramatiky a slovní zásoby a posloupnost zprostředkování gramatických informací při vyučování češtině cizinců včetně volby vhodných metod práce v běžné třídě základní školy. Postupné vytváření komunikační kompetence žáka v "novém" jazyce. Typologie jazyků - do jaké míry může pomoci její znalost češtináři - učiteli cizinců. Český společenský a kulturní kontext v konfrontaci s původním prostředím dítěte - význam poznání sociokulturního kontextu, z něhož partner komunikace přichází (význam pro učitele i žáka).

Annotation

Bilingualism and child language acquisition. Principles and practice in second language acquisiton: correct rules of pronunciation, grammatical rules along with vocabulary items, conversation and learning outcomes.

Mastering the sounds of Czech - the most important task facing the foreign language speaker. Communicative approaches and communicative processes.