Požadavky k zápočtu: aktivní účast na seminářích, výstup s mediální tematikou, zpracování "hand-outu" pro ostatní studenty (výběr z témat na prvním semináři) závěrečný test, vycházející z obsahu seminářů (na posledním semináři)
Cíl kurzu: uvědomit si místo mediální výchovy v hodinách českého jazyka a literatury, nacvičit tvorbu výukových aktivit pro mediální výchovu, seznámit se s možnými inspiračními zdroji pro tvorbu takových aktivit
Obsah kurzu: mediální výchova jako jedna z modernizačních tendencí ve výuce; mediální gramotnost a její složky; aktivní přístup k médiím; vyhledávání informací v médiích; manipulace v médiích, její rozpoznávání a obrana proti ní; rozbor a interpretace mediálních produktů; druhy médií a mediální instituce; funkce médií; práce s mediálními produkty v hodinách českého jazyka; aktivity zaměřené na výběr, analýzu a tvorbu mediálních textů; projekty ve výuce mediální výchovy; zpracování mediální výchovy v učebnicích českého jazyka pro základní školy a střední školy
Medial education as a part of communication; medial literacy; mass communication as institutionalized process encompassing the production, dissemination, reception, and interpretation of public sociocultural discourse; the potential impact of media language upon audiences; the representation of social reality through language; the possible motives of the senders in media institutions; the role of audience reception processes; the social influence. of the media in contemporary society