Studijní obor: Učitelství ČJ pro 2.st. ZŠ a SŠ
Kurz: K 67 Teorie a vývoj spisovného jazyka
Forma výuky: seminář
Ukončení: zápočet
Vyučující: doc. PhDr. Naděžda Kvítková, Csc.
Požadavky k zápočtu: aktivní účast v semináři, seminární práce (na základě studia a vlastního výzkumu).
Cíl kurzu:
Objasnění problematiky teorie a vývoje spisovného jazyka, hlubší poznání jednotlivých vývojových stádii spisovné češtiny a úkolů spis. jazyka ve společenské komunikaci.
Obsah kurzu:
Etapy vývoje spisovného jazyka ( jazyk nejstarších památek, rozvoj češtiny ve 14. století, čeština v době husitské, humanistická čeština, situace českého jazyka v době baroka a jeho hodnocení, národní obrození, státní samostatnost, období 2. světové války a poválečné, současná situace). Hlavní osobnosti české jazykové historie, vývoj gramatického myšlení, zpracování jazykových příruček a gramatik.
Základy teorie spisovného jazyka, konfrontace s názory a zásadami, které vycházejí z jiných lingvistických tradic a byly ověřeny při řešení specifické problematiky jednotlivých spisovných jazyků, zvláště slovanských. Aspekty a roviny popisu spisovného jazyka. Jazyková situace. Funkce spisovného jazyka a jeho úkoly ve společenské komunikaci.
The stages of development of standard literary Czech.
The outstanding Bohemicists and prominent scholars of the history of Czech linguistics. The functions of standard literary language and its stylistic distinction according to the goals and forms of the utterances. The present situation of Czech.
The functions of the standard literary language; the cultural and civilizational role of the standard literary language; the tendencies toward widening and narrowing of the gap between the standard literary language and popular interdialects; the norm of the languge; the actual norm of the standard language and its concrete codification in textbooks and other manuals.