* Rámcové požadavky ke zkoušce Cílem je vytvoření teoretického základu (terminologie, poetika) potřebného pro systematické poznávání literární slovesnosti v širokém spektru jejích modalit (literatura umělecká a populární; próza, poezie, drama; folklorní slovesnost, literární fantastika, literatura faktu, literární komika, literatura pro děti a mládež) i pro informovanou a smysluplnou komunikaci o literárních textech. Uchazeči by měli zejména prokázat schopnost pracovat s klíčovými pojmy (doložit je příkladem z četby nebo vlastní kreací), přiblížit literární zážitek, popsat a pochopit text, formulovat pro text vhodné náměty, souhrnně charakterizovat literární dílo. Předpokladem zkoušky je zápočet ze semináře v zimním i letním semestru. Součástí zkoušky je písemný test. Ke zkoušce se předkládá seznam šesti literárních děl různého typu (ne jednotlivých povídek či básní) za účelem jejich souhrnné charakteristiky a teoreticky poučené reflexe. Témata, pojmy, problémy
1. Pojem literární slovesnosti, texty literární a neliterární, třídění literatury
2. Historický vývoj literární komunikace
3. Literatura umělecká a populární, žánry populární literatury
4. Literatura národní a světová
5. Funkce literatury (estetická, formativní, kognitivní), jejich konkurence
6. Literární dílo, titul, textová geneze díla, intertextovost
7. Autor; typy tvůrčích osobností, implicitní autor (autorský subjekt), způsoby sebevyjádření, lyrický subjekt, jméno autora, naivní biografismus
8. Čtenář; literární gramotnost, literární kód, akt čtení, faktory ovlivňující četbu; čtenář předpokládaný (adresát), fikční adresát, osobní záznamy z četby
9. Jazyk; jazyková imaginace, specifičnost literárního jazyka, konkurenční množiny výrazových prostředků; grafické ztvárnění jazykového projevu, rovina zvuková, lexikální, syntaktická, stylová
10. Kompozice
11. Básnický obraz, obrazné konstrukce
12. Verš a rytmus, volný verš, rým a strofa
13. Téma a motiv, smysl díla
14. Postava
15. Příběh/ děj
15.1. Narace, vypravěč
16. Časoprostor
17. Druhy a žánry; lyrika, epika, drama; próza, poezie
17.1. Epos, román, povídka, novela, sonet
17.2. Hlavní dramatické žánry, dialog a monolog
18. Folklorní slovesnost
18.1. Pohádka, pověst, přísloví, balada
19. Literatura pro děti a mládež, autorská pohádka
20. Literatura faktu
21. Literární fantastika
22. Literární komika
23. Hodnocení a hodnota
24. Interpretace
Seminars are focused at cultivating the student's readership and at the work with prose fiction and poetry texts. Seminars foster an open-minded and thoughtful approach in students to the work of literature, to its richness of meaning and form.
Seminars care to dismantle the secondary school stereotypes in thinking and the fear of work with texts.