Obsahem semináře bude práce s texty české literatury převážně 2. poloviny 19. století. Důraz bude kladen na tvorbu májovců (Neruda, Hálek, Světl á) a jejich program. Budeme pracovat s Nerudovou poezií (Balady a romance, Prosté motivy), prózou (vybrané texty z Arabesek a Povídek malostranských) i fejetony (vybrané ukázky ze souborů Žerty, hravé i dravé, Proti srsti). Zabývat se budeme rovněž poezií a prózou Hálkovou (Večerní písně, Muzikantská Liduška), povídkami a romány Světlé (Černý Petříček, Hubička, Kříž u potoka).Ojedinělost a speciričnost tvorby Arbesovy budeme demonstrovat na jeho romanetech (Zázračná madona, Šílený Job).
Z tvorby novoromantiků budeme věnovat pozornost povídkám o poezii Sv. Čecha (Jestřáb kontra Hrdlička, Václav z Michalovic), poezii J. V. Sládka (Selské písně, popř. Starosvětské písničky), dramatické tvorbě a poezii J. Vrchlického (Noc na Karlštějně, Poutí k Eldorádu) a poezii a próze J. Zeyera (Grizelda, Tři legendy o krucifixu).
Realismus bude zastoupen venkovskou realistickou prózou K. V. Raise (Výminkáři, Na lepším), případně T. Novákové (Na Librově gruntě), městskou prózou I. Herrmanna (U Snědeného krámu) a venkovským realistickým dramatem Naši furianti L. Stroupežnického a Gazdinou robou G. Preissové.
Historickou prózu budou zastupovat Al. Jirásek (Maryla, Skály, popř. Mudrcové či Hejtmanská sláva z Vojenských povídek) a Z. Winter (Krátký jeho svět), případně V. Beneš Třebízský (Povídky karlštejnského havrana nebo Na slánských stínadlech.)
Smyslem práce v semináři bude ukázat vývoj české literatury ve sledovaném období v kontextu evropském s důrazem na vztahy k literaturám slovanským (polská, ruská).
Literary history pro-seminar is aimed at the assumption of basic competences necessary to literary historical interpretation of the work. It tries to make acquaintance of the basic reference books of the branch, of different genres of professional literature, it teaches to work with the sources.
At the same time it is oriented to the individual points of view of literary history interpretation, it is interested in its methodological hinterland, indicates the spectrum of basic researcher´s problems, goes trough its "exemplary" solutions drown from the existing professional literature and teaches the students to apply the acquired findings on the definite literary historical material, relative especially to the history of the Czech literature of 19th century.