Obsahem semináře bude práce s texty české literatury převážně 2. poloviny 19. století. Důraz bude kladen na tvorbu májovců (Neruda, Hálek, Světlá) a jejich program. Budeme pracovat s Nerudovou poezií (Balady a romance, Prosté motivy), prózou (vybrané texty z Arabesek a Povídek malostranských) i fejetony (vybrané ukázky ze souborů Žerty, hravé i dravé, Proti srsti). Zabývat se budeme rovněž poezií a prózou Hálkovou (Večerní písně, Muzikantská Liduška), povídkami a romány Světlé (Černý Petříček, Hubička, Kříž u potoka).Ojedinělost a speciričnost tvorby Arbesovy budeme demonstrovat na jeho romanetech (Zázračná madona, Šílený Job).
Z tvorby novoromantiků budeme věnovat pozornost povídkám o poezii Sv. Čecha (Jestřáb kontra Hrdlička, Václav z Michalovic), poezii J. V. Sládka (Selské písně, popř. Starosvětské písničky), dramatické tvorbě a poezii J. Vrchlického (Noc na Karlštějně, Poutí k Eldorádu) a poezii a próze J. Zeyera (Grizelda, Tři legendy o krucifixu).
Realismus bude zastoupen venkovskou realistickou prózou K. V. Raise (Výminkáři, Na lepším), případně T. Novákové (Na Librově gruntě), městskou prózou I. Herrmanna (U Snědeného krámu) a venkovským realistickým dramatem Naši furianti L. Stroupežnického a Gazdinou robou G. Preissové.
Historickou prózu budou zastupovat Al. Jirásek (Maryla, Skály, popř. Mudrcové či Hejtmanská sláva z Vojenských povídek) a Z. Winter (Krátký jeho svět), případně V. Beneš Třebízský (Povídky karlštejnského havrana nebo Na slánských stínadlech.)
Smyslem práce v semináři bude ukázat vývoj české literatury ve sledovaném období v kontextu evropském s důrazem na vztahy k literaturám slovanským (polská, ruská).
Literárně historický proseminář se zaměřuje na osvojení základních kompetencí potřebných pro literárně historickou interpretaci díla. Seznamuje posluchače se z ákladními příručkami oboru, s různými žánry odborné literatury, učí je práci s pramenným materiálem.
Zároveň se soustřeďuje na jednotlivé aspekty literárně historické interpretace (např. biografický kontext díla, textová geneze díla, recepce literárního díla, problematika literárního směru, historická poetika), probírá jejich metodologické zázemí, naznačuje spektrum základních badatelských problémů s nimi spjatých, probírá jejich "vzorová" řešení čerpaná ze stávající odborné literatury a učí posluchače aplikovat získané poznatky na konkrétním literárně historickém materiálu, vztahujícím se zejména k dějinám české literatury 19. století. Volbou příkladového materiálu tedy koresponduje se souběžně probíhající přednáškou Česká literatura 19. století.