TEMATICKÉ OKRUHY
UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY, ZÁKLADNÍ POJMY A SOUVISLOSTI, LITERATURA PRO DĚTI V KONTEXTU CELONÁRODNÍHO PÍSEMNICTVÍ
- Literární dílo pro děti a mládež a jeho recepce
- Základní žánrová mapa literatury pro děti
- Problematika intencionální a neintencionální četby dětí a mládeže
Literárněhistorický pohled:
- Obrysy současného literárního kontextu a místo tvorby pro děti a mládež v něm
SPECIFIČNOST LITERATURY PRO DĚTI
- Estetická funkce v literárním díle pro děti a její místo mezi ostatními funkcemi
- Problematika tzv. dětského aspektu
- Problematika adaptace neintencionálních textů pro dětského adresáta
Literárněhistorické kapitoly:
- Prehistorie literatury pro děti
- Protohistorie literatury pro děti (17. a 18. století)
- Zrod literatury pro děti a mládež na konci 18. století
- Preromantismus a romantismus a česká a světová literatura pro děti (literatura v zajetí pedagogiky vs. literatura jako zdroj zábavy a zážitku)
FOLKLOR A LITERATURA PRO DĚTI
- Druhy a žánry slovesného folkloru
- Morfologie pohádky V. J. Proppa
Literárněhistorické kapitoly:
- Vstup pohádky do literatury (16.-18. století)
- Cesta folklorní pohádky do literatury (od poč. 19. století do současnosti)
KLASICKÉ PODOBY POEZIE PRO DĚTI A MLÁDEŽ
- Poezie pro děti a její funkce
- Jazykové prostředky z hlediska ontogeneze
Literárněhistorická kapitola:
- Česká a světová poezie pro děti v 19. století
AUTORSKÁ POHÁDKA A POHÁDKOVÁ PRÓZA
- Typologie autorské pohádky a pohádkové prózy
Literárněhistorická kapitola:
- Proměny autorské pohádky a pohádkové prózy od počátku 19. století v české a světové literatuře
DĚTSKÝ HRDINA A JEHO OBRAZ V LITERATUŘE
- Problematika typologie příběhů s dětským hrdinou
- Fenomén návodné literatury
Literárněhistorické kapitoly:
- Příběh s dětským hrdinou a jeho proměny v 19. století a na počátku 20. století
- Proměny příběhů s dětským hrdinou ve 20. století
- Přelom 50. a 60. let 20. století - otevření nových cest příběhů s dětským hrdinou
HRDINA, VYPRAVĚČ A FIKTIVNÍ ADRESÁT
- Možnosti identifikace a sebeprojekce v díle pro děti a mládež
Literárněhistorické kapitoly:
- Dobrodružné příběhy a jejich proměny od počátku 19. století
- Sci-fi a literatura pro děti
- Fantasy a literatura pro děti
MODERNÍ POEZIE PRO DĚTI A MLÁDEŽ
- Poezie a jazyková hra
- Volný verš a poezie pro děti a mládež
Liter árněhistorické kapitoly:
- Zrod moderního nonsensu
- Avantgarda a poezie pro děti (30. a 40. léta 20. století)
- Noniluzivní literatura (literatura tematizující jazyk, experimentální tvorba?) a dětský adresát
- Česká poezie od 60. let 20. století
GENOLOGIE A LITERATURA PRO DĚTI A MLÁDEŽ
- Druhy a žánry literatury pro děti a mládež v historické perspektivě
- Obraz umělecké literatury v čítankách pro základní školy
Literárněhistorické kapitoly:
- Časopisy pro děti a mládež - pohled do historie a nástin současného stavu
- Konzumní a substandardní produkce a literatura pro děti
POŽADAVKY KE ZKOUŠCE
Kurz probíhá v obou semestrech akademického roku, ZS i LS je ukončen zápočtem. Požadována je minimálně jedna seminární práce interpretačního charakteru zvoleného literárního díla (děl) podle seznamu doporučené četby k oboru.
Podmínkou ke zkoušce po letním semestru je zápočet ze seminářů v obou semestrech.
Vyučující:
PhDr. Věra Brožová a doc. Jaroslav Provazník
Seminar fosters the interpretative skills of the student in this field and cares to understand readership as a life-long attitude.