Obsah kurzu:
Potřeby dítěte a jeho práva. Úmluva o právech dítěte (právní postavení dítěte ve spole čnosti a jeho vývoj)
Právní systém v České republice
Možná pomoci - cílová skupina, péče, spolupráce
Obchod s lidmi - obchod, migrace, pašeráctví
Domácí násilí - definice, terapie, saský model péče, právní normy
Syndrom týraného a zneužívaného dítěte (CAN) - vývoj, etiologie, epidemiologie, diagnosa,klinický obraz, terapie, prevence
Týrané dítě z pohledu oběti a pachatele
Zanedbávané dítě z pohledu oběti a pachatele
Syndrom sexuálně zneužívaného dítěte (CSA) - vývoj, etiologie, epidemiologie, diagnosa,klinický obraz, terapie, prevence
Komerční sexuální zneužívaní dětí
Možnosti péče o děti a rodiny s prvky násilí
Pomoc státních a nestátních zařízeních
Úloha učitele a školy v prevenci násilí
Otázka interdisciplinární spolupráce
Na seminářích budou řešeny případové studie - obětí i pachatelů
Studenti budou pracovat se statistickými daty, literaturou.
Videokazety k dané problematice.
Požadavky k zápočtu:
Aktivní účast v semináři
Seminární práce
Předmět umožňuje získat vhled do problematiky násilí z pohledu oběti i pachatele. Studenti se seznamují s definicí násilí a jeho základními formami, viktimologií, syndromem týrané ženy, dětí.
Obsahem předmětu je dále posttraumatická stresová reakce, terapie, právní normy, angažovanost státních i nestátních institucí v ČR a v zahraničí. Upozorňuje na souvislosti mezi pojmy - lidská důstojnost - zdraví - život, násilí- rodina - společnost.