Obsah kurzu:
- Potřeby dítěte a jeho práva. Úmluva o právech dítěte (právní postavení dítěte ve společnosti a jeho vývoj)
- Možná pomoci ? cílová skupina, péče, spolupráce
- Obchod s lidmi ? obchod, migrace, pašeráctví
- Domácí násilí ? definice, terapie, saský model péče, právní normy
- Syndrom týraného a zneužívaného dítěte (CAN) ? vývoj, etiologie, epidemiologie, diagnosa,klinický obraz, terapie, prevence
- Týrané dítě z pohledu oběti a pachatele
- Zanedbávané dítě z pohledu oběti a pachatele
- Syndrom sexuálně zneužívaného dítěte (CSA) - vývoj, etiologie, epidemiologie, diagnosa,klinický obraz, terapie, prevence
- Komerční sexuáln í zneužívaní dětí
- Možnosti péče o děti týrané, zneužívané a zanedbávané ? státní a nestátní zařízení
- Úloha učitele a školy v prevenci násilí
- Otázka interdisciplinární spolupráce
- Na seminářích budou řešeny případové studie - obětí i pachatelů,
- Studenti budou pracovat se statistickými daty, literaturou.
- Videokazety k dané problematice.
Požadavky k zápočtu:
- Aktivní účast v semináři
- Seminární práce
Předmět umožňuje získat vhled do problematiky domácího násilí z pohledu oběti i pachatele. Studenti se seznamují s definicí domácího násilí a jeho základními formami, viktimologií, syndromem týrané ženy.
Obsahem předmětu je dále posttraumatická stresová reakce, terapie, právní normy, angažovanost státních i nestátních institucí v ČR a v zahraničí. Upozorňuje na souvislosti mezi pojmy - lidská důstojnost - zdraví - život, násilí- rodina - společnost.