* Teorie:
Vyjasnění východisek - sémiotika a současné pojetí kultury, umění a školy. RVP. Učitelovo pojetí výuky. Složky kompetence učitele VV ve vazbě na analýzu jednotky vyučování Vv. Soudobé tendence a modely vyučování Vv, didaktické uchopení obsahů ve výtvarné výchově.
* Praxe:
Praktické dílny, rozbor konkrétních případových studií z praxe studentů, i z praxe profesionálů z různých edukačních prostředí, konceptová analýza námětu.
Požadavky k zápočtu:
Prezentace vlastního přístupu /modelu vyučování z praxe, jeho analýza a obhajoba. Formát Powerpoint.
Forma zkoušky:0
Požadavky ke zkoušce:0
Základní studijní literatura:
* Z povinné řady 1. semestru kursu:
Barthes, R. (2004) Mytologie. Praha: Dokořán. ISBN 80-86569-73-X
Bauman, Z. (2002). Tekutá modernita. Praha, Mladá fronta ISBN 80-204-0966-1
Foucault, M. (1994). Toto nie je fajka. Bratislava, Archa
Goodman, N. (1996). Způsoby světa-tvorby. Bratislava, Archa. ISBN 80-7115-120-3
Goodman, N. (2007). Jazyky umění. Nástin teorie symbolů. Praha: Academia. ISBN 978-80-200-1519-8
Kulka, J. (1991). Psychologie umění. SNP, Praha
Petříček, M. (2000). Umění na hranici vědění. In Média a současnost, sborník symposia České sekce INSEA, Praha, 2000
* Další literatura:
Rámcový vzdělávací program, www.msmt.cz www.vuppraha.cz
Fulková, M. (2002). Když se řekne ? vizuální gramotnost. Výtvarná výchova, roč. 42, č. 4., str. 12 - 14. ISSN1210-3691
Fulková, M. a kol. (1997) Výtvarná výchova pro 8. a 9. roč, ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Fortuna.
Fulková, M., Novotná, M. (1999) Výtvarná výchova pro 7. a 8. roč, ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Fortuna.
Fulková, M. (2006) Když se řekne? identita v moderním a postmoderním kontextu. Výtvarná výchova, v tisku.
Fulková, M. (2003, 2004). Když se řekne ?Gender. Gender ve výtvarné výchově. Výtvrarná výchova 4/2003, roč. 43, Výtvarná výchova 1, 2, 3/2004, roč. 44
Kitzbergerová, L. (2005) Přemýšlení o znaku. Interní materiál KVV Pedf UK Praha.
Pachmanová, M. (ed.) (2002). Neviditelná žena. Antologie současného amerického myšlení o feminismu, dějinách a vizualitě. Praha, One Woman Press. ISBN 80-86356-16-7
Průcha, J. (2001). Multikulturní výchova. Teorie - praxe - výzkum. Praha, ISV nakladatelství ISBN 80-85866-72-2
Slavík, J. (2003, 2004). Umění zážitku, zážitek umění.I, II. Pedagogická fakulta, Universita Karlova v Praze.
Štech, S. (1992) Škola stále nová. Praha: Nakladatelství Karolinum, UK. ISBN 80-7066-673-0
Taylor, Ch. (2001) Etika autenticity. Praha: Filosofia, nakl. Filosofického ústavu AV ČR. ISBN 80-7007-150-8
C íl výuky:
Od vlastního portfolia výtvarného zpracování námětu a teoretické reflexe k projektové, realizační a reflexivní kompetenci učitele jako základní podmínce reflexivního učení. Práce s kurikulárními dokumenty RVP jako kontextem reflexe vlastního modelu vyučování.
OBSAH
Klíčová slova: Kultura, vizuální kultura, vizuální gramotnost. RVP ? rámcový vzdělávací program.Reflexivní praxe, kompetence učitele Vv. Námět, téma, projekt.