Charles Explorer logo
🇨🇿

Internet jako prostředek pro vzdělávání a komunikaci

Předmět na Pedagogická fakulta |
O04118127

Sylabus

Varianta I.

Speciálně pedagogické téma zpraostředkované internetem a vyučované kombinovaně - e-learning + prezenčně.

Cíl kurzu:

Porozumět problému inkluse a inklusivního vzdělávání; porozumět psychickým mechanismům hendikepu; změnit postoj účastníka vzdělávacího procesu aby na své pozici chtěl a dokázal osobně přispět k zvládnutí inkluse a rozvoji každého dítěte.

Obsah kurzu:

S použitím e-learningového kurzu "ODL:Inclusive", na ukázkách z praxe a úkolech na nich vystavěných, s využitím autotestů:

- obhled stavu inkluse (ukázky na videosekvencích), kompetence potřebné pro inklusivní vzdělávání, principy inkluse

- nácvik pozorného a nepředpojatého sledování a popisu skutečnosti

- výklad teoretických východisek inkluse (- výměnné vztahy individua a prostředí, jejich význam a důsledky pro hendikep, - životní podmínky a osobní historie, - vnější a vnitřní izolace a autokompenzační a regulační psychické mechanismy, disociace psychiky)

- deficitní a kompetenční pojetí handicapu, cesta od vnějšího k vnitřnímu pozorovateli

- životní podmínky a biografie, logika vývoje

- DCSCAT - substituční kooperativní akční terapie zaměřená na dialog, ukázky

Diskuse studentů s odborníky z praxe.

Varianta II.

Zpracování spec. pedag. tématu ze zdrojů a/nebo ve formě pro inet.

Cíl kurzu

Zvládnutí techniky práce s Internetem, vytvoření práce na speciálně pedagogické téma s použitím zdrojů Internetu a (nebo) ve formě pro Internet. Využívání získaných komunikačních dovedností při navrhování a realizaci témat předpokládajících práci v lokálních nebo vzdálených sítích.

Obsah kurzu:

Fenomén Internetu - technické a softwarové zázemí, Úvod: historie, druhy sítí, - vztahy mezi nimi, - druhy služeb v sítích.

Internet jako zdroj informací (i netextového typu), Co je to WWW; ukázky prací studentů

Elektronická pošta a poštovní služby, zásady pro e-mailovou korespondenci, nastavení e-mail klienta (Outlook Express) pro čtení pošty prostřednictvím POP3

Vyhledávání informací a možnosti jejich využití.

Techniky práce: - detailní seznámení s prohlížeči ("historie", "záložky-oblíbené" a práce s nimi vč. jejich přenášení a využití na různých počítačích, ukládání dat z www stránek v různých formátech),

-kompilace dat z různých zdrojů do jednoho dokumentu,,-pravidla citování z elektronických zdrojů, -hledací servery a pravidla pro vyhledávání, -databáze odborných publikací a hledání v nich, -užívání služeb knihoven prostřednictvím Inetu;

Autorská práva a povinnosti, organizační zázemí.

Jak se dělají www stránky. Zásady pro tvorbu bezbariérových www stránek.

Anotace

Var. I. Porozumět problému inkluse a inklusivního vzdělávání; porozumět psychickým mechanismům hendikepu; ovlivnit postoj účastníka vzdělávacího procesu aby na své pozici chtěl a dokázal osobně přispět k zvládnutí inkluse a rozvoji každého dítěte.

Var.II.Fenomén Internetu - technické a softwarové zázemí. Internet jako zdroj informací (I netextového typu), Co je to WWW. služby poskytované na Internetu, Elektronická pošta a poštovn služby, zásady pro e - mailovou korepondenci vyhledávání informací a možnosti jejich využití. Autorská práva a povinnosti, organizační zázemí. Jak se dělají WWW stránky.