Varianta I.
Speciálně pedagogické téma zpraostředkované internetem a vyučované kombinovaně - e-learning + prezenčně.
Cíl kurzu:
Porozumět problému inkluse a inklusivního vzdělávání; porozumět psychickým mechanismům hendikepu; změnit postoj účastníka vzdělávacího procesu aby na své pozici chtěl a dokázal osobně přispět k zvládnutí inkluse a rozvoji každého dítěte.
Obsah kurzu:
S pou žitím e-learningového kurzu "ODL:Inclusive", na ukázkách z praxe a úkolech na nich vystavěných, s využitím autotestů:
- obhled stavu inkluse (ukázky na videosekvencích), kompetence potřebné pro inklusivní vzdělávání, principy inkluse
- nácvik pozorného a nepředpojatého sledování a popisu skutečnosti
- výklad teoretických východisek inkluse (- výměnné vztahy individua a prostředí, jejich význam a důsledky pro hendikep, - životní podmínky a osobní historie, - vnější a vnitřní izolace a autokompenzační a regulační psychické mechanismy, disociace psychiky)
- deficitní a kompetenční pojetí handicapu, cesta od vnějšího k vnitřnímu pozorovateli
- životní podmínky a biografie, logika vývoje
- DCSCAT - substituční kooperativní akční terapie zaměřená na dialog, ukázky
Diskuse studentů s odborníky z praxe.
Varianta II.
Zpracování spec. pedag. tématu ze zdrojů a/nebo ve formě pro inet.
Cíl kurzu
Zvládnutí techniky práce s Internetem, vytvoření práce na speciálně pedagogické téma s použitím zdrojů Internetu a (nebo) ve formě pro Internet. Využívání získaných komunikačních dovedností při navrhování a realizaci témat předpokládajících práci v lokálních nebo vzdálených sítích.
Obsah kurzu:
Fenomén Internetu - technické a softwarové zázemí, Úvod: historie, druhy sítí, - vztahy mezi nimi, - druhy služeb v sítích.
Internet jako zdroj informací (i netextového typu), Co je to WWW; ukázky prací studentů
Elektronická pošta a poštovní služby, zásady pro e-mailovou korespondenci, nastavení e-mail klienta (Outlook Express) pro čtení pošty prostřednictvím POP3
Vyhledávání informací a možnosti jejich využití.
Techniky práce: - detailní seznámení s prohlížeči ("historie", "záložky-oblíbené" a práce s nimi vč. jejich přenášení a využití na různých počítačích, ukládání dat z www stránek v různých formátech),
-kompilace dat z různých zdrojů do jednoho dokumentu,,-pravidla citování z elektronických zdrojů, -hledací servery a pravidla pro vyhledávání, -databáze odborných publikací a hledání v nich, -užívání služeb knihoven prostřednictvím Inetu;
Autorská práva a povinnosti, organizační zázemí.
Jak se dělají www stránky. Zásady pro tvorbu bezbariérových www stránek.
Var. I. Porozumět problému inkluse a inklusivního vzdělávání; porozumět psychickým mechanismům hendikepu; ovlivnit postoj účastníka vzdělávacího procesu aby na své pozici chtěl a dokázal osobně přispět k zvládnutí inkluse a rozvoji každého dítěte.
Var.II.Fenomén Internetu - technické a softwarové zázemí. Internet jako zdroj informací (I netextov ého typu), Co je to WWW. služby poskytované na Internetu, Elektronická pošta a poštovn služby, zásady pro e - mailovou korepondenci vyhledávání informací a možnosti jejich využití. Autorská práva a povinnosti, organizační zázemí. Jak se dělají WWW stránky.