Obsah kurzu:
Předmět psychologické diagnostiky: pojem diagnostiky, cíl psychologické diagnostiky, otázka proč, kdy a jak diagnostikovat, požadavky na diagnostické metody (validita, reliabilita, objektivita) a jak jich dosáhnout, princip standardizace.
Kazuistický x psychometrický přístup k diagnostice (kvalitativní a kvantitativní rozbor), objektivní a subjektivní data.
Užití psychodiagnostiky v praxi (v PPP, SPC, SVP, klinických zařízeních)
Průběh psychologického vyšetření, etapy diagnostického procesu (sb ěr dat, formulace hypotézy, příprava diagnostického postupu - výběr vhodných metod, interpretace výsledků, závěr - psychologický nález, doporučení, prognóza)
Psychodiagnostické metody:
- klinické (pozorování, rozhovor, vč. anamnestického, analýza produktů: rozbor slovních projevů, písemného projevu, rozbor výsledků činností aj.)
- testové (testy obecných a speciálních schopností: testy inteligence, paměti, vnímání, organicity aj., testy osobnosti: dotazníky, posuzovací škály, projektivní testy - verbální, kresebné, manipulační aj.).
Principy diagnostiky v jednotlivých věkových obdobích.
Zvláštnosti psychologické diagnostiky u jednotlivých vývojových odchylek (např. dětí s SPU, LMD), vad a poruch (např. vyšetření sluchově postiženého dítěte, zrakově postiženého dítěte, autistického dítěte aj.).
Cílem kurzu je seznámení posluchačů (speciální pedagogové - učitelství, obor) s hlavními zásadami a principy psychologické diagnostiky, s diagnostickými metodami a konkrétními technikami. Důraz bude dáván na ty, které se využívají v pedagogicko-psychologickém poradenství, zejména na ty, které tvoří základ pedagogicko-psychologického vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně, tedy u dětí od předškolního do staršího školního věku.
Speciální pedagogové mohou na této diagnostice participovat - svými podněty pro realizaci vyšetření, ev. přímo na diagnostickém procesu (tj. speciální pedagogové v PPP), tyto informace proto potřebují.