Cíl kurzu: základní orientace v problematice poruch chování
Obsah kurzu:
Poruchy chování z hlediska etiologického, institucionálního, historického
Teze: ##Poruchy chování z hlediska speciálně pedagogického # vymezení základních pojmů
# klasifikace poruch chování
## Základní faktory a komunikační techniky narušující integrovaný vývoj osobnosti # psychická deprivace # chronická frustrace, konfliktní a stresové situace # patogenní komunikační techniky
## Etiologie poruch chování # multifaktoriální pojetí # teorie zdůrazňující vliv vnitřních predisponujících činitelů # teorie zdůrazňující vliv vnějších činitelů
## Vliv rodinné konstelace na vliv poruch chování # struktura a funkce rodiny #rodina problémová, dysfunkční a afunkční # extrémní výchovné postoje - jejich důsledky
## Náhradní výchova a její alternativy # dětské domovy # pěstounská péče # osvojení # opatrovnictví # SOS vesničky
## Systém výchovných zařízení, jejich organizace a funkce # dětské domovy # diagnostické ústavy # výchovné ústavy # léčebná výchovná oddělení
## Základní principy krátkodobé ambulantní péče # K centra, střediska # krizová centra # Střediska pro mládež # Etopedická centra
## Osobnost delikventního jedince # biologické aspekty osobnosti # poruchy socializačního procesu # subjektivní podmínky delikventního jednání
## Významné osobnosti v převýchovném procesu
Základní kategorie, diagnostika, členění poruch chování, převýchovný proces, metody převýchovy, resocializační, terapeutické a korektivní metody, systém zařízení, Prevence, poradenství, možnosti resocializace;