Cíl kurzu: Úvod do problematiky NKS
Obsah kurzu:
Propedeutika logopedie: řeč, jazyk, komunikace, mluva, sdělovací proces, komunikační schopnost vs. narušená komunikační schopnost.
Systém , formy a styly komunikace z hlediska psycho- a sociolingvistiky.
Sociální a subkulturní aspekty užívání jazyka.
Logopedie jako vědní obor, historický vývoj oboru, postavení v systému věd v současnosti, význam, metody a prostředky, organizace logopedické péče, etická pravidla, směry v profesionalizaci logopedů, aktuální trendy v logopedii.
Biologické a sociální determinanty řečové produkce, v ývojové změny.
Neuropsychologické základy řeči. Vztah jazyka a myšlení z behavioristického, konvergujícího a kognitivního pohledu. Vztah vnímání- tvorba řeči (vokalizace,bimodalismus)
Klasické teorie osvojování jazyka (Skinnerova teorie, Chomského nativismus, Piagetův konstruktivismus, teorie kulturního kontextu Hallidaye a Labova aj.)
Fonetika a fonologie pro logopedy. Souvislost fonetické, fonotaktické a prozodické úrovně v organizaci řeči.
Anatomické a neurofyziologické předpoklady preverbálních a verbálních schopností.
Systém a klasifikace českých hlásek, artikulační a fonická báze, mluvní a fonické styly.
Česká ortofonie a ortoepie
Propedeutika oboru, základní terminologie, sdělovací proces a jeho poruchy, sociální funkce řeči, vývoj řeči v ontogeneti a fylogenezi, základy fonetiky, prevence komunikačních poruch, historie oboru u nás i ve světě, současné trendy o řečově postižené;