Cíl kurzu:
Osvojení si teorie a praxe komunikačních systémů v komplexní rehabilitaci sluchově postižených dětí předškolního a mladšího školního věku.
Obsah kurzu:
Systém škol a zařízení surdopedického typu: speciální mateřské školy pro sluchově postižené, SPC surdopedického typu. Úloha SPC surdopedického typu v rehabilitaci sluchově postižených. Charakteristiky speciálního výchovného programu, metody a formy práce v mateřské škole.
Charakteristika sluchového postižení v dětském věku z hlediska komunikace, technických, možností kompenzace defektu, didaktických a výchovných opatření.
Ontogeneze řeči dětí se sluchovými vadami. Ontogeneze řeči dítěte s lehkým sluchovým postižením. Ontogeneze řeči prelingváln ě a postlingválně sluchově postižených. Základní diagnostické znaky. Problematika vývoje řeči a systémů dorozumívání později ohluchlých osob. Děti s více vadami, poruchy sluchu a intelektu, porucha sluchu a zraku, poruchy sluchu a tělesná postižení, souběžné porucha chování a učení.
Význam verbálních a nonverbálních jazykových systémů ve vývoji sluchově postiženého dítěte. Podmínky volby typu rehabilitačního programu. Úloha speciálněpedagogického centra surdopedického typu v rehabilitaci sluchového postižení.
Základy komunikačního systému v dětském věku u sluchově postižených. Mluvená (orální, hlásková, zvuková) řeč sluchově postižených. Kompenzační činitele: zrakový analyzátor, hmatový analyzátor, kinestetické vnímání a čití, taktilně-vibrační vnímání a čití. Charakteristika mluvené řeči u sluchově postižených: mluvní technika, morfologicko-syntaktická rovina jazyka, lexikálně-sémantická rovina jazyka, foneticko-fonologická rovina jazyka. Tvoření a rozvoj řeči orální u sluchově postižených, význam kompenzačních mechanizmů při vyvozování artikulace jednotlivých hlásek. Stupeň a typ sluchové vady ve vztahu k artikulaci. Východiska demutizace. Primární a sekundární dráha řeči. Centrální procesy řeči sluchově postižených.
Odezírání řeči: pojem, význam a podmínky odezírání, stupně a složky odezírání, metody odezírání, typy odezírajících, metodika nácviku, podpůrné a stimulační cvičení zrakové funkce.
Prstové abecedy: daktylní řeč, historiografie a druhy daktylních systémů dorozumívání, daktylotika, daktylografie, rochesterská metoda, metodika nácviku daktylní komunikace a možnosti jejího využití.
Písemné dorozumívání: globální čtení, daktylní čtení, analyticko-syntetické čtení, psaná řeč jako formy dorozumívání sluchově postižených.
Pomocné artikulační metody. Doplňovaná řeč (Cued speech). Metody facilitované a augmentativní komunikace .
Metody a metodika vyvozování, identifikace, asociace, fixace a automatizace hlásek českého jazyka u dětí se sluchovým postižením. Individuální a skupinová logopedická péče sluchově postižených dětí a žáků. Vyučovací hodina logopedické péče: zásady, složky, metody, plánování, stavba vyučovací hodiny, pomůcky.Technické prostředky a pomůcky sluchově postižených
Metody a metodika časné výchovné péče sluchově postižen ých dětí v kolektivních a předškolních zařízeních. Verbální a nonverbální kolunikace.
Odezírání. Prstová komunikace.