Cíl kurzu:
Osvojení si teorie a praxe komunikačních systémů v komplexní rehabilitaci sluchově postižen ých dětí předškolního a mladšího školního věku.
Obsah kurzu:
Systém škol a zařízení surdopedického typu: speciální mateřské školy pro sluchově postižené, SPC surdopedického typu. Úloha SPC surdopedického typu v rehabilitaci sluchově postižených. Charakteristiky speciálního výchovného programu, metody a formy práce v mateřské škole.
Charakteristika sluchového postižení v dětském věku z hlediska komunikace, technických, možností kompenzace defektu, didaktických a výchovných opatření.
Ontogeneze řeči dětí se sluchovými vadami. Ontogeneze řeči dítěte s lehkým sluchovým postižením. Ontogeneze řeči prelingválně a postlingválně sluchově postižených. Základní diagnostické znaky. Problematika vývoje řeči a systémů dorozumívání později ohluchlých osob. Děti s více vadami, poruchy sluchu a intelektu, porucha sluchu a zraku, poruchy sluchu a tělesná postižení, souběžné porucha chování a učení.
Význam verbálních a nonverbálních jazykových systémů ve vývoji sluchově postiženého dítěte. Podmínky volby typu rehabilitačního programu. Úloha speciálněpedagogického centra surdopedického typu v rehabilitaci sluchového postižení.
Základy komunikačního systému v dětském věku u sluchově postižených. Mluvená (orální, hlásková, zvuková) řeč sluchově postižených. Kompenzační činitele: zrakový analyzátor, hmatový analyzátor, kinestetické vnímání a čití, taktilně-vibrační vnímání a čití. Charakteristika mluvené řeči u sluchově postižených: mluvní technika, morfologicko-syntaktická rovina jazyka, lexikálně-sémantická rovina jazyka, foneticko-fonologická rovina jazyka. Tvoření a rozvoj řeči orální u sluchově postižených, význam kompenzačních mechanizmů při vyvozování artikulace jednotlivých hlásek. Stupeň a typ sluchové vady ve vztahu k artikulaci. Východiska demutizace. Primární a sekundární dráha řeči. Centrální procesy řeči sluchově postižených.
Odezírání řeči: pojem, význam a podmínky odezírání, stupně a složky odezírání, metody odezírání, typy odezírajících, metodika nácviku, podpůrné a stimulační cvičení zrakové funkce.
Prstové abecedy: daktylní řeč, historiografie a druhy daktylních systémů dorozumívání, daktylotika, daktylografie, rochesterská metoda, metodika nácviku daktylní komunikace a možnosti jejího využití.
Písemné dorozumívání: globální čtení, daktylní čtení, analyticko-syntetické čtení, psaná řeč jako formy dorozumívání sluchově postižených.
Pomocné artikulační metody. Doplňovaná řeč (Cued speech). Metody facilitované a augmentativní komunikace .
Metody a metodika vyvozování, identifikace, asociace, fixace a automatizace hlásek českého jazyka u dětí se sluchovým postižením. Individuální a skupinová logopedická péče sluchově postižených dětí a žáků. Vyučovací hodina logopedické péče: zásady, složky, metody, plánování, stavba vyučovací hodiny, pomůcky.Technické prostředky a pomůcky sluchově postižených
Cued speech. Artikulační metody. Znakový jazyk. Psaná podoba jazyka.
Kindergartens and special centres for hearing impaired children, methods and methodology early care. Verbal and nonverbal communication. Lipreading. Fingerspelling. Cued speech. Articulation methods. Sing language.Written language.