Obsah: Výtvarné vnímání a vyjadřování v současné vizuálně orientované kultuře. Dnešní výtvarná výchova, její místo ve vzdělávacím procesu. Terapeutické možnosti výtvarného umění a výtvarné tvorby. Dětský výtvarný projev, jeho vývoj a základní charakteristiky.
* Teorie:
* 1. Výtvarné vnímání a vyjadřování
Vizualita, vizuální kultura. Výtvarné vnímání, cítění, myšlení, vyjadřování. Umělecká výtvarná tvorba, dětská výtvarná tvorba. Tvořivost, fantazie, představivost, spontánnost.
* 2. Výtvarná výchova
Výchovný a vzdělávací obsah výtvarné výchovy. Vliv výtvarné výchovy na rozvoj osobnosti žáka - názory, tendence. Realismus versus imaginace. Terapeutické možnosti výtvarné výchovy ve speciální pedagogice.
* 3. Dětský výtvarný projev
Vývoj dětského výtvarného projevu - stadia, charakteristické znaky. Spontánnost a řízenost. Diagnostika dětské kresby. Výtvarný projev žáků s handicapem.
* Praxe:
Seznámení se základními výtvarnými technikami a jejich vyjadřovacími možnostmi - kresba, malba, prostorová tvorba.
Speciální výtvarná výchova I
Kurz uvede studenty do problematiky výtvarné výchovy. Kurz se zaměřuje na pochopení specifičnosti výtvarného vnímání a vyjadřování a smyslu výtvarné výchovy pro rozvoj osobnosti dítěte v současné vizuálně orientované kultuře, to vše s ohledem na specifické potřeby žáků speciálních škol. Kurz se dále bude zabývat vývojem, typologií a diagnostickými možnostmi dětského výtvarného projevu se zaměřením na výtvarný projev žáků s handicapem.