* Cíl kurzu:
Specifické v ývojové poruchy učení a chování, pojetí u nás a v zahraničí, speciálně pedagogická diagnostika, základy reedukace, současná praxe.
Obsah kurzu: 1. Historie specifických vývojových poruch učení a chování, vývoj poznání, výzkumy, neuropsychologie ve světě a u nás. Terminologické vymezení SPUCH - základní pojmy, definice specifických poruch učení a chování. Etiologie, výskyt poruch v populaci.
Klinický popis jednotlivých poruch. Diagnostika SPU z pohledu speciálního pedagoga v PPP a z pohledu učitele - percepčně kognitivní funkce, motorické funkce, didaktické testy a zkoušky. Reedukace dyslexie, metody a formy práce, techniky nápravy, pomůcky a publikace vhodné při práci s dětmi s SPU. 2. Reedukace dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie. Metody a formy práce, techniky nápravy, pomůcky a publikace vhodné při práci s dětmi s SPU. Metody výuky počátečního čtení a psaní, počítání. Specifika reedukace SPU na 1. a 2. stupni ZŠ. Individuál. vzdělávací plány. 3. Lehké mozkové dysfunkce. Pojem, vývoj pojmu, příčiny a projevy, zásady práce s dětmi s LMD, vliv LMD na osobnost dítěte. Psychorelaxační cvičení, plavání pro děti s LMD.
Kineziologie, DOV. 4. Historie péče u nás o děti s SPU a SPCH, pedagogicko-psychologické poradny, integrace, současný stav péče o děti s SPU. Přehled právních předpisů k problematice SPU - metody hodnocení a tolerance dětí s SPU, metodické pokyny k integraci, zřizování specializovaných tříd. Spolupráce s rodiči.
Vymezení specifických vývojových poruch učení, základní pojmy a definice, etiologie, lehké mozkové dysfunkce, symptomatika, screening, depistáž a diagnosrtika; Formy vzdělávání žáků a možnosti reedukace v ČR i v zahraničí.