Logopedie
Cíl kurzu: seznámení s problematikou logopedické péče v školním věku, školní zralost dítěte s těžkou vadou řeči, vztah řeči a SPU,poruchy rezonance, symptomatické vady řeči, spolupráce s rodinou dítěte s vadou řeči
Obsah kurzu: rhinolalie palatolalie symptomatické vady řeči ( institucionální děti, sociálně znevýhodněné děti, LMD-ADHD/ADD) symptomatické vady řeči u mentálně postižených, autistů, osob s D.S symptomatické vady řeči řeči u osob s DMO, myofunkční poruchy symptomatické vady řeči u osob se smyslovým postižením ( zrakové a sluchové)
AAK
školská zařízení pro děti s NKS integrace dětí s NKS individuální a skupinová logopedická péče, poradenství v logopedii, možnosti spolupráce s rodiči dítěte, kvalita spolupráce v různých etapách logopedické péče s klientem ve školním věku
------------------
Surdopedie
Obsah kurzu: Současný systém škol a zařízení surdopedického typu a jejich didaktická charakteristika.
Vývoj speciálních metod výchovy a vyučování sluchově postižených.
Historický vývoj vyučovacích metod: syntetické metody, analytické metody, globální metoda, analytiko-syntetická metoda. Problematika vzdělávacích programů pro sluchově postižené v současnosti: orální vzdělávací programy, orální vzdělávací programy doplňované, vzdělávací programy se simultánní komunikací, vzdělávací programy s totální kompenzací, bilingvální vzdělávací programy, vzdělávací programy s dominantními znakovými jazyky. Úplné a redukované vzdělávací programy.
Charakteristika předmětových metodik: didaktika českého jazyka, čtení a výchova ke čtenářství, didaktika matematiky, didaktika přírodovědných předmětů, didaktika společenskovědných předmětů, didaktika tělesné výchovy, didaktika výtvarné výchovy, didaktika pracovní výchovy. Vyučovací hodiny logopedické péče na školách surdopedického typu, složky logopedické péče, zásady logopedické péče, plánování, dokumetnace a organizování vyučovací hodiny logopedické péče.
Charakteristika vyučovacích předmětů druhého stupně základní školy, střední školy, charakteristika vyučovacích předmětů učňovských škol pro sluchově postižené. Příprava pro povolání a podmínky pro optimální pracovní uplatnění sluchově postižených.
Didaktické zásady na školách surdopedického typu. Přehled vyučovacích metod podle zdroje informací (slovní, názorné, praktické) na školách surdopedického typu. Přehled vyučovacích metod podle etap vyučovacího procesu (motivační , expoziční, fixační, diagnostické, klasifikační) na školách surdopedického typu.
Přehled organizačních forem vyučování na školách surdopedickéh typu. Stavba a zvláštnosti vyučovací hodiny na školách surdopedického typu. Učebnice na školách surdopedického typu.
Charakteristika výukových textů. Možnosti využití technických prostředků a počítačové techniky na školách surdopedického typu.
Problematika integrace sluchově postižených v předškolním, školním a dospělém věku. Pedagogická, sociální a pracovní integrace sluchově postižených.
Aktuální trendy v pedagogice sluchově postižených (sexuální výchova, výchova k manželství a rodičovství, další vzdělávání, volnočasové aktivity, ...)
Logopedie, surdopedie
Speciální školy a zařízení pro zdravotně znevýhodněné děti a mládež ve věku 6 - 18 let, jejich organizace, výchovně - vzdělávací proces, specifičnost práce, školské předpisy a dokumenty.
- orientace v daném typu zařízení
- pozorování, kazuistiky
- diagnóza a prognóza u handicapovaných osob
- vedení záznam
- týmová spolupráce