Charles Explorer logo
🇨🇿

SPPG adolescence a dospělého věku I. - úvod do předmětu, psychopedie, somatopedie, tyflopedie

Předmět na Pedagogická fakulta |
O05318606

Sylabus

Úvod Cíl kurzu: Seznámit se teoretickými přístupy k podpoře člověka s postižením o období dospělosti a s aplikací těchto přístupů v oblastí vzdělávání, sociálních služeb a zaměstnávání. Obsah kurzu: Vzdělávání dospělých - význam - potřeby, kategorie vzdělávání dospělých Sociální služby pro osoby s postižením v ČR, typologie služeb podle platné právní úpravy, chráněné bydlení - historický vývoj, modely Zaměstnávání osob s postižením: - Význam pracovního uplatnění - Formy pracovního uplatnění - Motivace zaměstnavatelů zaměstnávat občany s postižení - Platná právní úprava v oblasti zaměstnanosti ----------------- Psychopedie Cíl kurzu: Seznámit se teoretickými přístupy k podpoře člověka s mentálním postižením v období dospělosti a s aplikací těchto přístupů v oblastí vzdělávání, sociálních služeb a zaměstnávání. * Obsah kurzu: Vzdělávání dospělých - význam - potřeby, kategorie vzdělávání dospělých, modely vzdělávání dospělých s mentálním postižením Residenční služby pro osoby s postižením v ČR, typologie služeb pro osoby s mentálním postižením podle platné právní úpravy, chráněné bydlení - historický vývoj, modely Tranzitní programy Pracovní uplatnění (PU) osob s postižením: * Význam PU * Formy PU Podporované zaměstnávání - historie, principy, metoda Ochrana práv uživatelů Jednání se zájemcem o službu - komunikace, Stížnosti na kvalitu nebo způsob poskytování sociálních služeb a jejich vyřizování Hnutí sebeobhájců a empowerment ------------------- Somatopedie * Cíl kurzu: Zhodnocení důsledků tělesného postižení pro socializaci člověka v adolescenci a dospělém věku. * Obsah kurzu:

1. Charakteristika člověka s tělesným postižením s přihlédnutím k věku.

2. Možnosti a způsoby výchovné podpory v adolescentním a dospělém věku.

3. Specifické psychické problémy tělesně postiženého adolescenta.

4. Souvislosti somatického a psychického stavu člověka s tělesným postižením a vyrovnávání se s tímto stavem - v každodenním životě - v mezilidských vztazích

5. Úkoly speciální pedagogiky v systému komprehenzivní rehabilitační péče.

6. Stigma a sociální identita. Diskreditovanost - diskreditovatelnost.

7. Hodnota, důstojnost a bilancování života u člověka s tělesným postižením. --------------- Tyflopedie Cíl kurzu: Seznámit studenty s problematikou dopadu zrakového postižení na vývoj jedince ve sledovaném věkovém období, zaměřit se na specifika ztráty zraku v dospělosti. Etiologie zrakových vad v dospělosti. Předprofesní a profesní příprava, rekvalifikace. Partnerský život. Problematika sebeobsluhy, mobility. Volnočasové a sportovní nabídky organizací pro zrakově postižené. Problematiky stáří a postupné ztráty zraku, změny v sociálních rolích způsobené zrakovou vadou. Podpora speciálně pedagogická, zraková terapie. Podpora psychologická v rámci speciální pedagogiky.

Anotace

(Psychopedie, somatopedie, tyflopedie)

Seznámit se teoretickými přístupy k podpoře člověka s postižením o období dospělosti a s aplikací těchto přístupů v oblastí vzdělávání, sociálních služeb a zaměstnávání.

Vzdělávání dospělých - význam - potřeby, kategorie vzdělávání dospělých

Sociální služby pro osoby s postižením v ČR, typologie služeb podle platné právní úpravy, chráněné bydlení - historický vývoj, modely

Zaměstnávání osob s postižením:

-Význam pracovního uplatnění

-Formy pracovního uplatnění

-Motivace zaměstnavatelů zaměstnávat občany s postižení

-Platná právní úprava v oblasti zaměstnanosti