Logopedie
Cíl kurzu: seznámení s problematikou logopedické péče v adolescenci a dospělém věku, nejčastější poruchy řeči ( afazie, dyzartrie, dysfagie), logopedické působení u osob s demencí, spolupráce s rodinou klienta s vadou řeči, logopedická péče v průběhu paliativné péče, logopedická péče u onkologických pacientů , přetrvávající poruchy z dětství ( balbuties, tumultus, symptomatické vady řeči aj.)
Obsah kurzu: změny v řeči a komunikaci v procesu stárnutí, faktory, ovlivňující řeč a komunikaci přetrvávající poruchy řeči ( dyslalie, dyzartrie,balbuties) afazie poruchy řeči u demence získaná dyzartrie, anartrie dysfagie nejčastější onemocnění ( poruchy, syndromy, onemocnění) s poruchou řeči a komunikace (PN, Alzheimer.chor., ) zařízení pro osoby s NKS, možnost využívání AAK u seniorů, logopedické působení při paliativní léčbě individuální a skupinová logopedická péče, poradenství v logopedii, možnosti spolupráce s rodinou klienta, kvalita spolupráce v různých etapách logopedické péče s klientem dospělém a seniorském věku, onkologický pacient s NKS
Surdopedie
Cíl kurzu: Aktivní a tvůrčí schopnost v oblasti surdopedické péče
Obsah kurzu: Charakteristika komunikace sluchově postižených osob v dospělosti a ve stáří. Endogenní a exogénní činitele ovlivňující volbu komunikačn ího systému, profesionalizaci, volnočasové aktivity.
Předprofesionální a profesionální příprava sluchově postižených a otázky jejich pedagogické, sociální a pracovní integrace. Problematika dospívajících a dospělých sluchově postižených osob - možnosti dalšího vzdělávání. Reedukační a rehabilitační programy pro dospělé sluchově postižené osoby. Pedagogika volného času sluchově postižených osob. Poslání a úkoly společenských, zájmových a rodičovských organizací sluchově postižených.
Reedukace sluchu, sluchová výchova: vymezení pojmů, předmět, cíle, formy.
Historie reedukace sluchu. Teoretické základy sluchové výchovy. Časná sluchová a řečová výchova osob s těžkými sluchovými vadami (přístupy a metody - Wedenberg, Ewingovi, Lowe, van Uden,Korsunskaja, Sovákovo pojetí). Metodika reedukace sluchu dětí, adolescentů a dospělých osob s lehkými a středními sluchovými vadami. Sluchový trénink se sluchadlem. Sluchová výchova jako důležitá složka všech vzdělávacích programů.Metodika psychorehabilitačních kursů.
Verbo-tonální metoda reedukace řeči ve skupinovém i individuálním reedukačním programu. Verbo-tonální metoda a rytmika rukou a prstů v reedukaci řeči sluchově postižených.
Kochleární implantát - vymezení pojmu, technický opis, perspektivy.Historie kochleárních implantací. Možnosti stávajících typů kochleárních implantací. Reedukace sluchu u dětí, adolescentů a dospělých s kochleárním implantátem v závislosti na době ztráty sluchu a dalších podmínkách a schopnostech.
Význam sluchové výchovy v doplňovaných orálních vzdělávacích programech, ve vzdělávacích programech s totální komunikací a vzdělávacích programech bilingválních.
Technické prostředky a pomůcky sluchově postižených. Význam a klasifikace prostředků na: stimulační, motivační, didaktické pomůcky a přístroje, víceúčelové pomůcky a prostředky, diagnostické pomůcky a prostředky. Audiovizuální technika, videotechnika a počítače ve speciální výchově a rehabilitaci i poradenské činnosti sluchově postižených.
Krizové situace v průběhu života sluchově postižených a jejich řešení.
(Logopedie, surdopedie)
Seznámit se teoretickými přístupy k podpoře člověka s postižením o období dospělosti a s aplikací těchto přístupů v oblastí vzdělávání, sociálních služeb a zaměstnáván í.
Vzdělávání dospělých - význam - potřeby, kategorie vzdělávání dospělých
Sociální služby pro osoby s postižením v ČR, typologie služeb podle platné právní úpravy, chráněné bydlení - historický vývoj, modely
Zaměstnávání osob s postižením:
-Význam pracovního uplatnění
-Formy pracovního uplatnění
-Motivace zaměstnavatelů zaměstnávat občany s postižení
-Platná právní úprava v oblasti zaměstnanosti