Charles Explorer logo
🇨🇿

Specifické poruchy učení

Předmět na Pedagogická fakulta |
O06313027

Sylabus

Posluchači budou seznámeni s problematikou specifických vývojových poruch, přičemž zdůrazňován bude současný stav poznání, vývojový kontext té které poruchy, začlenění specifických poruch učení a chování do školského a poradenského kontextu a interdisciplinární přístup k řešení problematiky.

V úvodu se zaměříme na školní dovednosti v kulturním kontextu, na důsledky školní neúspěšnosti pro vývoj dítěte (včetně sekundárních psychosociálních obtíží), pro postavení v rodině, školní a vrstevnické skupině a pro budoucí profesní a společenské uplatnění.

Z hlediska historického se zaměříme na vznik a vývoj problematiky specifických poruch učení ve světě a u nás, na vývoj teorií o příčinách a mechanismech při vzniku SPUCH a zmíníme též historii neuropsychologického pohledu na problematiku (Lurija, Bakker).

Pozornost bude věnována terminologii, definicím a klinickému obrazu jednotlivých poruch učení a chování (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, dyspinxie, dysmuzie, ADD/ADHD), principům diagnostiky a diagnostickým kritériím v rovině psychologické a speciálně pedagogické (zde předpokládáme obsahové provázání s kurzem Diagnostika v psychologickém poradenství).

V rovině praktické budou zhodnoceny formy vzdělávání žáků s SPUCH na 1. a 2. stupni ZŠ, systém státní i nestátní odborné péče o děti s poruchami učení a chování. Opomenuta nebude ani problematika integrace, současná legislativa upravující vzdělávání žáků s SPUCH a hlavní podmínka integrace ? vypracování individuálního vzdělávacího programu pro žáka s SPUCH.

Završením kurzu bude v současnosti aktuální otázka specifických poruch učení v období adolescence, možnost integrace na SŠ a průběh vzdělávání, včetně maturit u studentů s diagnostikovanými SPUCH. Zmíněny budou též důsledky SPUCH v dospělosti.

Kompenzační a reedukační metody a techniky, pomůcky v oblasti parciálních oslabení (percepčně motorických, kognitivních a řečových), reedukace v oblasti školních dovedností (čtení, psaní, počítání) pak bude předmětem navazujícího kurzu Specifické poruchy učení - intervence a terapie .

Anotace

Specifické poruchy učení - teorie

Posluchači budou seznámeni s teoretickými aspekty problematiky specifických vývojových poruch, přičemž zdůrazňován bude současný stav poznání, vývojový kontext té které poruchy, začlenění specifických poruch učení a chování do školského a poradenského kontextu a interdisciplinární přístup k řešení problematiky.