Obsah kurzu:
Vývoj kresby v průběhu ontogeneze, vývoj formálního zpracování i obsahové stránky kresby (tématiky), zájmu o kreslení
Historie užití kresebných technik v psychodiagnostice dětí, dospívajících i dospělých osob
Užití kresby v psychodiagnostice: kresba jako
-nástroj vývojové diagnostiky (stanovení vývojové úrovně dílčích funkcí - vnímání, senzomotorické koordinace, jemné motoriky,představivosti, paměti)
-ukazatel vývoje rozumových schopností dítěte
-test osobnosti (osobnostní charakteristiky)
Neprojektivní kresebné techniky: test kresby lidské postavy, test hvězd a vln, Jiráskův test školní zralosti, zkouška obkreslování předloh, Rey-Osterriethova komplexní figura
Projektivní kresebné techniky (test stromu, test hvězd a vln, kresba rodiny, kresba začarované rodiny) - orientačně.
Kresebné techniky v poradenské praxi
Cílem je seznámení s kresebnými technikami používanými v pedagogicko-psychologických poradnách v psychologické diagnostice (vývojová diagnostika, odhad mentální úrovně, osobnostní charakteristiky). Důraz je kladen na osvojení dovedností administrace a interpretace kresebných technik v předškolním a školním věku. Jsou probírány možnosti užití neprojektivních technik. (Kresba postavy, Test hvězd a vln, Jiráskův Test školní zralosti, Test obkreslování Z.Matějčka, Rey-Osterrithova komplexní figura). Posluchači se seznámí i s projektivními přístupy v kresebné diagnostice (Kresba postavy, Test stromu, Test hvězd a vln, Kresba rodiny a začarované rodiny).