* Cíl kurzu: prohloubení úvodu do speciální pedagogiky a jejích dějin v kontextu domácí tradice i evropských souvislostí.
* Obsah kurzu: reflexe vztahu společnosti k handicapovým: promítnutí do mytologie, filosofie i organizace společnosti.
Problém výskytu, přežití a lidské existence handicapovaných.
Právní vědomí, zákonodárství a handicapovaný člověk s důrazem na vývoj norem týkajících se výchovy, vzdělávání a sociální péče. speciálně pedagogické aspekty v pedagogice J. A. Komenského.
Otázky výchovy a vzdělávání slabomyslných: os prvních pokusů K. S. Amerlinga ke K. Herfortovi.
Mládež ohrožená a delikventní: inspirační zdroj u H. H. Pestalozzi a jeho odraz v české etopedii.
Vývoj rozporných přístupů ke vzdělávání sluchově postižených.
Výchova a vzdělávání zrakově postižených: probojování smyslu jejich vzdělávání a vývoj písma pro nevidomé.
Výchova a vzdělávání tělesně postižených: souvislosti sociální a medicínské, naše domácí priority v této oblasti.
Konstituování a vývoj ústavní péče a školského systému ve výchově a vzdělávání handicapovaných.
Vztahy mezi postiženými lidmi a společností - historické prom ěny těchto vztahů, antropologické aspekty postavení postižených ve společnosti, Dějiny speciálních institucí zabezpečujících péči o postižené lidi, historie speciálně pedagogických teorií; Významné osobnosti ve vývoji speciální pedagogiky,