* Cíl kurzu: Seznámit studenty se spec. školami a zařízeními * Obsah kurzu: Tyflopedie: (E.Mrkosová)
1. Základní škola pro slabozraké (staré označení):1.1 Historie vzdělávání slabozrakých
1.2. Učební plán, učebnice, pomůcky .
1.3. Specifiky kurikula školy pro slabozraké
1.4. Specifiky metod, technik a postupů výchovně vzdělávací práce u slabozrakých
1.5. Hospitace ve vybraných vyuč. hodinách
2. Základní škola pro nevidomé (staré označení)
2.1. Historie vzdělávání nevidomých
2.2 Učební plány, osnovy, učebnice a pomůcky
2.3. Specifiky kurikula školy pro nevidomé.
2.4. Specifiky metod, technik a postupů výchovně vzdělávací práce s nevidomými
2.5.
1.5. Hospitace ve vybraných vyuč. hodinách
3. Základní škola pro žáky se zbytky zraku (staré označení)
3.1.Specifika školní výchovy a vzdělávání žáků se zbytky zraku Somatopedie: (V.Hájková)
1. Školy pro tělesně postižené žáky: # školní zralost TP dítěte, spolupráce MŠ a ZŠ, spolupráce při nezralosti dítěte pro školu # Systém základního vzdělání pro TP děti a mládež, legislativa # Integrace těl.postižených dětí, úloha spec.ped. centra # Cíle, úkoly a organizace školy # Učební plán, osnovy, učební hodina, klasifikace žáků # Vnější podmínky výchovy a vzdělávání, spec. pomůcky a zařízení # Využívání didaktických zásad a metod při výuce # Hospitace v ZŠ pro TP žáky
2. Školy pro zdravotně postižené žáky: # Zřizování škol při zdravotnických zařízeních, typy škol # organizace školy při zdr.zařízení , učební plán, osnovy, spec.pomůcky # rozsah a obsah výuky, redukce učiva # organizační řád a org formy vyučování ve škole při nemocnici, při dětské ozdravovně # hodnocení a klasifikace # Materiální vybavenost škol - spec. pomůcky a zařízení # Hospitace na jednotlivých odd FN Bulovky Praha 8 Logopedie (B. Housarová): Požadavky k zápočtu: seminární práce Cíl: seznámení s problematikou škol pro děti s vadou řeči, personální obsazení škol, výukové a výchovné deficity Obsah: Problematika internátních zařízení, přednosti a zápory volby vřazení dítěte do internátu problematika práce psychologa v školách pro děti s vadou řeči problematika volného času dětí s NKS v školním věku
An identifications with special scholls for children with mental retardation, with physical handicap, defects of hearing, visual and speech defects and behavioral disorders. The system of schools and institutions in CR.