Předmět psychologické diagnostiky: pojem diagnostiky, cíl psychologické diagnostiky, otázka proč, kdy a jak diagnostikovat, požadavky na dg. metody (validita, reliabilita, objektivita), princip standardizace.
Kazuistický x psychometrický přístup k diagnostice.
Psychodiagnostické metody klinické (pozorování, rozhovor, analýza produktů) a testové (testy obecných a speciálních schopností, testy osobnosti - dotazníky, posuzovací škály, projektivní testy).
Principy diagnostiky v období kojeneckém, batolecím, předškolním.
Oblasti diagnostiky v předškolním věku: vývojová diagnostika, hrubá a jemná motorika, percepční a kognitivní funkce, lateralita, sociální vztahy, školní zralost.
Nejčastější problémy v předškolním věku vedoucí k psychologické diagnostice: adaptační problémy v MtŠ, nerovnoměrný psychický vývoj, opožděný vývoj řeči, nevyhraněná lateralita, neurotické projevy, problémy v rodině, školní zralost, nadané děti a časní čtenáři.
Cílem kurzu, který je ukončen klasifikovaným zápočtem, je seznámení budoucích učitelem mateřských škol se základními poznatky o psychologické diagnostice. V první fázi se jedná o obecné principy diagnostiky (předmět, požadavky na diagnostické metody). Dále je to obeznámení s jednotlivými diagnostickými metodami a průběhem vyšetření dítěte v raných vývojových stadiích (batole - mladší školní věk).
Pozornost bude věnována možným přenosům pro rozvoj diagnostických dovedností - pozorování dítěte, rozhovor s rodiči v prostředí mateřské školy.
Završením jsou nejčastější problémy v předškolním věku vedoucí k psychologické diagnostice a intervenci (např. adaptační problémy v MtŠ, nerovnoměrný psychický vývoj, opožděný vývoj řeči, nevyhraněná lateralita, neurotické projevy, problémy v rodině, školní zralost, nadané děti a časní čtenáři).