Organizační zabezpečení praxe: Studenti si dle pokynů vyberou alternativní mateřskou školu nebo mateřskou školu s inovativním programem, samostatně si vyjednají umožnění absolvování této praxe ve zvolené mateřské škole a závazně svoji volbu zaznamenají na formulář (Rozdělení studentů na pedagogické praxi). POŽADAVKY NA STUDENTA K ABSOLVOVÁNÍ ODBORNÉ PEDAGOGICKÉ PRAXE V ALTERNATIVNÍCH MATEŘSKÝCH ŠKOLÁCH
1. Samostatně si vybere a zajistí týdenní odbornou pedagogickou praxi v alternativní mateřské škole po dohodě s jejím vedením.
2. Předloží vedení mateřské školy pověřovací dopis k umožnění praxe.
3. Nahlásí na katedře primárn í pedagogiky název, přesnou adresu, telefon i typ alternativního (inovativního) modelu mateřské školy, na které má zajištěnu odbornou ped. praxi a doloží potvrzení o možnosti absolvování praxe.
4. Odbornou pedagogickou praxi bude absolvovat od pondělí do pátku, a to v rozsahu 6 hodin denně (z toho 1 hod je věnovaná rozboru). Seznámí se 1x s odpoledními činnostmi v mateřské škole. Odbornou pedagogickou praxi absolvuje na základě vzájemné dohody tak, aby nenarušil program v MŠ.
5. V průběhu odborné praxe bude cíleně pozorovat, plnit úkoly zadané pedagogickou fakultou a pokračovat ve vedení svého pedagogického porfolia.
6. Bude ochoten pomoci při přípravě i organizaci činností realizovaných v mateřské škole a bude se zajímat o pedagogické přístupy a konzultovat vzdělávací činnosti.
7. Dle možnosti mateřské školy se aktivně zapojí do přímé práce s dětmi. Na vzdělávací činnost s dětmi se po vzájemné dohodě připraví i písemně. Veškeré své nápady a připravované činnosti konzultuje s pedagogickými pracovníky mateřské školy. Zajímá se o to, jak vidí jeho práci vedoucí učitelka pedagogické praxe (společně realizují reflexe a sebereflexe)
8. V průběhu odborné pedagogické praxe se na základě dohody seznámí v MŠ s : - programem (např. školní program, třídní program, projekt atd.), - personálem (vedení mateřské školy, ped. i nepedagogičtí pracovníci), - prostředím (vnitřním i venkovním), - dokumentací, předpisy (které mateřská škola používá), - vybavením školy, zahrady, jednotlivých tříd (nábytek, hračky, náčiní, dětská i odborná literatura, pomůcky, audiovizuální technika, atd.) - složením dětí (věkové, integrované, národnostní atd.), - provozem a organizací, - formami vzdělávací práce praktikované v dané mateřské škole, - formami spolupráce mateřské školy s rodiči, ZŠ, PPP apod., - ostatními aktivitami (pravidelné akce, oslavy, škola v přírodě, logopedie, zájmové kroužky, poradenská činnost atd.), - specifikami dané mateřské školy.
9. Při ukončení praxe si nechá potvrdit docházkový list vedením školy.
10. Student by měl být partnerem pedagogické pracovnici, u které bude absolvovat ped. praxi. Pro jeho případné chyby je nutno mít pochopení, neboť je teprve ve fázi pregraduální přípravy na náročnou profesi předškolního pedagoga.
Prostřednictvím hospitačních činností se prakticky seznámit s alternativními směry a inovativními programy předškolního vzdělávání. Náplní praxe je porovnat atmosféru, prostředí, vybavení, organizaci, formy i metody práce alternativní mateřské školy s předchozími zkušenostmi z pedagogických praxí.
Odborně diskutovat o problematice vzdělávání dětí předškolního věku a provádět evaluaci vzdělávacího procesu. Dle možnostíse aktivně zapojit do příprav, organizace a vlastní práce v souladu s programem alternativního vzdělávacího programu.