OBSAH
Klíčová slova:
Hmota - otisk gesta - hmatový prožitek - stopa nástroje - kvality materiálů - spojování materiálů - uměřenost kombinací.
Plocha - tvar - objem - negativní a pozitivní modelace.
Textura - výtvarný rytmus - chaos a řád. Znak - symbol - vzájemné vztahy dvou a více prvků.
Teorie:
Tvorba na principu tvarování a konstruování.
Poznávání řeči materiálu - jeho výtvarných a výrazových možností.
Pochopení vlastností plochy, plasticity a prostorových vztahů.
Seznámení s tvorbou sochařů 20. století.
Postupný posun od zvládání jednotlivostí po alternativní způsob uvažování.
Praxe:
- Co dokáže papír
Výtvarný problém: Variace na vlastnosti základního tvárného materiálu.
Pojetí práce: Ověřování vlastnosí papíru, možnosti zásahů, které používá technika měkkého tvarování papíru, rozpracování nosného motivu.
Domácí práce: Vzorník různých druhů papíru.
- Výrazové vlastnosti deklasovaných materiálů, materiálové kontrasty
Výtvarný problém: Haptické hry s materiálem, asociační slova, přiřazování kontrastních materiálů.
Pojetí práce: Navázání dotykového kontaktu, vnímání vlastních pocitů, vzorník materiálů, spojený s asociačními slovy. Výtvarný kontrast pro dotýkání.
Domácí práce: Hračka pro slepého kamaráda - množství podnětů, soulad haptického zážitku a vizuální korektury.
- Taktilní básně
Výtvarný problém: Role hmatu - plastické kontrasty, kombinace vizuálního a haptického pojetí.
Pojetí práce: Taktilní báseň, vytváření různých povrchů s využitím libovolných výtvarných prostředků.
Dom ácí práce: Vyjádření přírodního děje pomocí deklasovaných materiálů.
- Výtvarné variace pro různé druhy papíru
Výtvarný problém: Komponování na dané formáty.
Pojetí práce: Serie kompozic - optimální využití různých druhů papíru.
Domácí práce: Linie v prostoru - experimentace s různými druhy materiálů (linie drátu, niti, hrany papíru, plechu)
- Texturální etuda
Výtvarný problém: Vyjádření lokální atmosféry - Povrch neznámé planety, povrch Měsíce.
Pojetí práce: Kašírovaný relief na pevné podložce, spojení s jinými výtvarnými technikami.
Domácí práce: Ikarovo křídlo - kombinace papíru a jiných materiálů.
- Dialog
Výtvarný problém: Vzájemná výtvarná komunikace. Pojetí práce: Reliefní řešení plochy - postupné přikládání a vyvažování ploch a hmot papírů, využití různých přírodních tónů papíru, měkkých i tvrdých textur, využívání velkých a malých ploch i shluků
Domácí práce: Výtvarný dokument místa.
- Výtvarné etudy
Výtvarný problém: Metody práce v technice stříhaného papíru.
Pojetí úkolu: Variace pro skládaný a nastřihovaný papír.
Domácí práce: Pohádková postava - vytváření ploch s různým výtvarným rytmem ze stříhaných prvků. Princip nařezávání, ohýbání a skládání papíru.
- Kaktusy
Výtvarný problém: Stříhaná plastika - spojení měkkého a tvrdého tvaru.
Pojetí práce: Vyklenutý tvar doplněný plastickými prvky, vhodná stylizace; využít stříhaných nebo mačkaných forem.
Domácí práce: Kontrast konstrukce a destrukce materiálu - papír.
- Maska na mou tvář
Výtvarný problém: Využití měkkých a tvrdých tvarů s důrazem na výrazové vyznění celku.
Pojetí práce: Plastická modelace masky ze stříhaného papíru, vhodné doplnění kresbou.
Domácí práce: Rukavice - proměna předmětů - dva výtvarné objekty.
- Mimozemšťan
Výtvarný problém: Modelování konkrétního prostorového objektu.
Pojetí úkolu: Kašírovaná plastika figury v životní velikosti, volné přetváření reality (možné i použití jiných materiálů).
Domácí práce: Výtvarný dokument času.
- Základní prostorové etudy
Výtvarný problém: Prostorový znak.
Pojetí práce: Optimální spojení několika stejných krabiček,
řešení variant v náročnějším klíči - 3 a 3 prvky různých tvarů a proporcí, 1 + 5 prvků, kompozice do rohu, červený relief, výška a stabilita atd.
Domácí práce: Variace na proměny PET-lahví.
- Výstavba prostorového tvaru
Výtvarný problém: Kompozice s převažujícím prvkem jednoho typu. Pojetí práce: Hromadění a řád jako dvojí pojetí objektu, spojení výtvarného vtipu a prostorového cítění - jeden velký a množství stejných malých prvků, kompozice z mnoha stejných prvků nebo ze stejného počtu více různých prvků atd.
Domácí práce: Znaková abeceda ze dvou až tří stejných krabiček, variace na zvolený klíč.
- Destrukce
Výtvarný problém: Destrukce jako výrazový prostředek.
Pojetí práce: Představa o kypění hmoty - využití různých materiálů, např. kůží, vaty, alobalu, motouzů, špejlí atd.
Požadavky k zápočtu:
Ročníková práce: Tvář, výtvarná parafráze - ověření skulptivního postupu z porobetonové tvárnice; volba pojetí závislá na přístupu studenta.
Domácí práce posluchačů: Volnější parafráze výtvarných problémů, rozšíření přístupů mimo základní pole výuky, plynulá návaznost úloh z hodiny na hodinu.
Deník, v němž studenti hledají vazbu mezi jednotlivými úkoly a současným výtvarným uměním.
Forma zkoušky: Ústní.
Požadavky ke zkoušce: Obhajoba samostatné práce studentů: a. Volná parafráze portrétu, realizace v porobetonu. b. Vyhledávání paralel mezi jednotlivými kroky tohoto výukového programu a různých poloh výtvarného umění.
Cíl výuky:
Vybavit studenty nejširší možnou zkušeností pro vlastní výtvarnou tvorbu a učitelskou praxi.
Navodit podněty pro samostatné výtvarné myšlení. Aplikovat problémy, odkryté v plastické nebo prostorové tvorbě, do jiných výtvarných postupů.