Charles Explorer logo
🇨🇿

Teorie a dějiny výtvarné kultury VII

Předmět na Pedagogická fakulta |
O09321066

Sylabus

Cíl výuky:

Cílem tematického celku je interpretace uměleckého díla z hlediska nejnovějších tendencí současné teorie umění. V originální syntéze francouzské sociologické školy (Huyghe, Francastel ad.) anglosaské psychologické školy (Arnheim) a kulturní antropologie a nejnovějších tendencí v současné anglosaské teorii umění získají studenti metodologické základy oborového myšlení. Přednášky jsou těsně propojeny se semináři. Téma přednášky bude konkretizováno na rozboru obrazových ukázek v seminářích.

Klíčová slova: estetika, teorie umění, norma, forma, obsah, tvar, prostor, čas, identifikace, analýza, syntéza, kompozice, tektonika, syntax, konfigurace, struktura, konceptuální systém

* Obsah:

Praxe (semináře) 1. Úvod do problematiky LS, informace k SZZk (využití obrazové dokumentace) 2. Umělecké dílo jako výpověď doby (Vztah skutečnost - umělec - umělecké dílo - recipient.(Typologie přístupů ke skutečnosti, umělecké dílo jako osobní zpověď umělce, jako výpověď doby a komunikační východisko osobní reakce diváka) 3. Struktura uměleckého díla jako znakového systému (znak jako prostředek vizuální komunikace, vztah formy a obsahu v uměleckém díle, konvence, kánony, normy a schémata a jejich uplatnění v umění. 4. Morfologie a tektonika uměleckého díla (Tvar a prostor v architektuře, v sochařství a v dvourozměrném výtvarném projevu, kvalitativní proměny tvaru a výtvarných technik v umění 20. a 21. stol., Kompozice v dvourozměrném projevu a volné prostorové tvorbě). 5. Systémy vizuálního řádu (Zásadní kvalitativní proměny figurativního umění a jejich příčiny, vývoj racionální a expresivní abstrakce, formy akčního umění, body artu, konceptuálního umění a umění instalace jako progresivní podoby vizuálního řádu.

Část seminářů se bude konat ve sbírkách NG ve Veletržním paláci

Požadavky ke klasifikovanému zápočtu: Seminární práce zaměřená na vybraný výtvarný problém s uplatněním strukturální analýzy

Výběr literatury:

Foster,H.-Krausová,R.-Rois,Y-A.-Buchloh,B.: Umění po roce 1900, Slovart : Praha 2007

Francastel,P.: Figura a místo (ed. ARS). Praha 1984 Gombrich,E.H.: Umění a iluze (ed.ARS). Praha 1985

Panofsky,E.: Význam ve výtvarném umění (ed. ARS). Praha 1981

Arnheim,R.: Entropie a umění. Esej o neuspořádanosti a řádu. Praha 1992

Kompozice podle Rudolfa Arnheima (L.Hlaváček). Praha 1997

McLuhan,M.: Jak rozumět médiím. Praha 1991

Kesner,L.ml.: Muzeum umění v digitální době. Praha : Argo a NG, 2000

Kesner,L.ml.: Vizuální teorie. Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. Jinočany : H + H, 1997

Před obrazem. Antologie americké výtvarné teorie a kritiky

Ingarden,R.: Umělecké dílo literární (ed. ARS). Praha 1989

Saussure de,F.: Kurs obecné linquistiky. Praha 1989

Khol,J.: Interpretace. Nástin teorie a praxe interpretování,

Praha 1989

Mokrejš,A.: Filozofie a život - život a umění, Praha 1995

Bláha,J.: Struktura výtvarného a hudebního díla I - Tvar, prostor a čas (sylaby)

Bláha,J.: Struktura výtvarného a hudebního díla II - Kompozice a hudební forma (sylaby)

Kulka,J.: Psychologie umění. Praha 1991

Prokop,D.: Obecná uměnověda, Praha 1994

Baleka,J.: Výtvarné umění. Výkladový slovník. Praha 1997

Hall,J.: Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha 1991

Hughe,R.: Řeč obrazů. Praha 1973

Vyučující: PhDr. J. Bláha, PhD.

Anotace

Anotace: Interpretace uměleckého díla

Interpretation of art work