Cíl výuky:
Cílem tematického celku je interpretace uměleckého díla z hlediska nejnovějších tendencí současné teorie umění. V originální syntéze francouzské sociologické školy (Huyghe, Francastel ad.) anglosaské psychologické školy (Arnheim) a kulturní antropologie a nejnovějších tendencí v současné anglosaské teorii umění získají studenti metodologické základy oborového myšlení. Přednášky jsou těsně propojeny se semináři. Téma přednášky bude konkretizováno na rozboru obrazových ukázek v seminářích.
Klíčová slova: estetika, teorie umění, norma, forma, obsah, tvar, prostor, čas, identifikace, analýza, syntéza, kompozice, tektonika, syntax, konfigurace, struktura, konceptuální systém
* Obsah:
Praxe (semináře) 1. Úvod do problematiky LS, informace k SZZk (využití obrazové dokumentace) 2. Umělecké dílo jako výpověď doby (Vztah skutečnost - umělec - umělecké dílo - recipient.(Typologie přístupů ke skutečnosti, umělecké dílo jako osobní zpověď umělce, jako výpověď doby a komunikační východisko osobní reakce diváka) 3. Struktura uměleckého díla jako znakového systému (znak jako prostředek vizuální komunikace, vztah formy a obsahu v uměleckém díle, konvence, kánony, normy a schémata a jejich uplatnění v umění. 4. Morfologie a tektonika uměleckého díla (Tvar a prostor v architektuře, v sochařství a v dvourozměrném výtvarném projevu, kvalitativní proměny tvaru a výtvarných technik v umění 20. a 21. stol., Kompozice v dvourozměrném projevu a volné prostorové tvorbě). 5. Systémy vizuálního řádu (Zásadní kvalitativní proměny figurativního umění a jejich příčiny, vývoj racionální a expresivní abstrakce, formy akčního umění, body artu, konceptuálního umění a umění instalace jako progresivní podoby vizuálního řádu.
Část seminářů se bude konat ve sbírkách NG ve Veletržním paláci
Požadavky ke klasifikovanému zápočtu: Seminární práce zaměřená na vybraný výtvarný problém s uplatněním strukturální analýzy
Výběr literatury:
Foster,H.-Krausová,R.-Rois,Y-A.-Buchloh,B.: Umění po roce 1900, Slovart : Praha 2007
Francastel,P.: Figura a místo (ed. ARS). Praha 1984 Gombrich,E.H.: Umění a iluze (ed.ARS). Praha 1985
Panofsky,E.: Význam ve výtvarném umění (ed. ARS). Praha 1981
Arnheim,R.: Entropie a umění. Esej o neuspořádanosti a řádu. Praha 1992
Kompozice podle Rudolfa Arnheima (L.Hlaváček). Praha 1997
McLuhan,M.: Jak rozumět médiím. Praha 1991
Kesner,L.ml.: Muzeum umění v digitální době. Praha : Argo a NG, 2000
Kesner,L.ml.: Vizuální teorie. Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. Jinočany : H + H, 1997
Před obrazem. Antologie americké výtvarné teorie a kritiky
Ingarden,R.: Umělecké dílo literární (ed. ARS). Praha 1989
Saussure de,F.: Kurs obecné linquistiky. Praha 1989
Khol,J.: Interpretace. Nástin teorie a praxe interpretování,
Praha 1989
Mokrejš,A.: Filozofie a život - život a umění, Praha 1995
Bláha,J.: Struktura výtvarného a hudebního díla I - Tvar, prostor a čas (sylaby)
Bláha,J.: Struktura výtvarného a hudebního díla II - Kompozice a hudební forma (sylaby)
Kulka,J.: Psychologie umění. Praha 1991
Prokop,D.: Obecná uměnověda, Praha 1994
Baleka,J.: Výtvarné umění. Výkladový slovník. Praha 1997
Hall,J.: Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění. Praha 1991
Hughe,R.: Řeč obrazů. Praha 1973
Vyučující: PhDr. J. Bláha, PhD.
Anotace: Interpretace uměleckého díla
Interpretation of art work