\r\n
Vývoj a směry zpracování grafických informací na počítači
\r\nAplikace počítačové grafiky, vizualizace
\r\nZpracování grafické informace, analytická a výpočetní geometrie v počítačové grafice, technické a programové vybavení pro zpracování grafiky
\r\nFyzikální a percepční vlastnosti světla, jas, odstín, sytost, světlost, barevná teplota
\r\nPojem barvy, vnímání světla zrakem, rozlišovací schopnost oka, vnímání jasu, vnímání barev, barevný kontrast
\r\nBarevné prostory, chromatický diagram, gamut lidského vidění, způsoby vyjádření odstínu barvy, barevné modely, hlavní druhy barevných modelů
\r\nGRAFICKÁ DATA
Druhy a zdroje grafických dat
\r\nMetody popisu grafických dat, metoda rastrového popisu, metoda vektorového popisu
\r\nBitmapová data, barvový atribut, barevná hloubka, bitový atribut
\r\nVektorová data, grafická primitiva, popis objektů, rasterizace
\r\nPARAMETRY DIGITÁLNÍHO OBRAZU
Reprezentace obrazu, digitalizace, kvantování, vzorkování, vzorkovací metody, alias a antialiasing
\r\nRozlišení obrazu, rozlišovací schopnost, interpolace
\r\nVelikost obrazu, barvy, transformace barev, dithering.
\r\nJas obrazu, histogram, gamma, transformace jasové stupnice, datový objem
\r\nGRAFICKÉ SOUBORY A FORMÁTY
\r\nGrafické soubory, grafické formáty, struktura grafického souboru
\r\nDruhy a vlastnosti grafických formátů, oblasti aplikace
\r\nKomprese dat, kompresní algoritmy a jejich vlastnosti
\r\nRastrové (bitmapové) formáty, vektorové formáty, metaformáty
\r\nTVORBA A ZPRACOVÁNÍ GRAFIKY
\r\nZískávání grafických dat, světlocitlivé snímací prvky, skenery, digitální foto
\r\nProgramy pro tvorbu a zpracování grafiky, grafické editory, programy pro úpravu grafiky, grafické dílny, specializované programy
\r\nGrafické akcelerátory, vývoj, standardy, základní parametry
\r\nMonitory, projektory
\r\nTisk, tiskárny, tisk šedé škály, barevný tisk, barevné separace, úprava předloh
\r\nPRÁCE S BITMAPOVÝM a VEKTOROVÝM GRAFICKÝM EDITOREM
\r\nProstředí programu, dostupné nástroje a funkce
\r\nMožnosti vytváření bitmapové grafiky, úpravy bitmap, retušování, filtry a masky, změny velikosti, rozlišení a barevnosti
\r\nZáklady tvorby vektorových objektů, manipulace s objekty, úpravy objektů, speciální funkce
\r\nPracovní prostředí, uživatelské nastavení, práce s vrstvami, styly a šablonami
\r\nImport, archivy obrázků, export, konverze, kalibrace, tisk
\r\nPRÁCE S GRAFIKOU
\r\nÚprava a konverze grafických souborů
\r\nSnímání obrazových předloh, skenování, digitální foto, optické rozpoznávání textů OCR - Optical Character Reading
\r\nTvorba diagramů, animovaných GIF sekvencí, základní ozvučení grafických souborů a střih videosekvencí
\r\nPředtisková úprava, tisk
\r\nZÁKLADY 3D GRAFIKY
\r\nReprezentace 3D objektů
\r\nGeometrické transformace 3D objektů
\r\nProjekce, projekční matice, rovnoběžné promítání, středová projekce
\r\nSvětlo, osvětlovací modely, světelné zdroje, stíny
\r\nTextury, typy mapování, shadow map, light map
\r\nTHEORETICAL FOUNDATIONS OF COMPUTER GRAPHICS
\r\nAnalytical and computational geometry in computer graphics, physical properties of light, perceptual properties of light, the light and color perception, color spaces and color models
\r\nGRAPHIC DATA
\r\nBitmap data, color attribute, bit attribute, vector data
\r\nCHARACTERISTICS OF THE DIGITAL IMAGE
\r\nImage resolution, interpolation, geometric transformations, sampling and alias, antialiasing, expression of colors , direct color and process color, color transformation, dithering, image brightness, histogram, gamma, transformation of luminance scale
\r\nGRAPHIC FILES AND FORMATS
\r\nTypes and characteristics of image formats, data compression and compression algorithms and their properties, raster formats, vector formats, metaformats
\r\nCREATING AND PROCESSING OF GRAPHICS
\r\nAcquisition of graphic data, the sensor elements light sensitive, scanners, digital photos, programs for creating and processing of graphics, graphic accelerators, development, standards, basic parameters, monitors, projectors, printers
\r\nWORK WITH BITMAP AND VECTOR GRAPHICS EDITOR
\r\nAvailable tools and features of the program, options for creating bitmap graphics, basics of creating vector objects, user settings, work with layers, styles and templates, import, archive files, export, conversion, calibration, printing
\r\nWORKING WITH GRAPHICS
\r\nEditing and conversion of graphic files, scanning image masters, scanning, digital photo, OCR, creating animated GIF sequences, color separation, prepress, printing
\r\nFOUNDATIONS OF 3D GRAPHICS
\r\n3D object representation, geometric transformations, projections, projection matrix, parallel projection, central projection, light, illumination models, light sources, shadows, textures, types of mapping, shadow maps, light maps
\r\n","inLanguage":"en"}]}
TEORETICKÉ ZÁKLADY POČÍTAČOVÉ GRAFIKY
Vývoj a směry zpracování grafických informací na počítači
Aplikace počítačové grafiky, vizualizace
Zpracování grafické informace, analytická a výpočetní geometrie v počítačové grafice, technické a programové vybavení pro zpracování grafiky
Fyzikální a percepční vlastnosti světla, jas, odstín, sytost, světlost, barevná teplota
Pojem barvy, vnímání světla zrakem, rozlišovací schopnost oka, vnímání jasu, vnímání barev, barevný kontrast
Barevné prostory, chromatický diagram, gamut lidského vidění, způsoby vyjádření odstínu barvy, barevné modely, hlavní druhy barevných modelů
GRAFICKÁ DATA
Druhy a zdroje grafických dat
Metody popisu grafických dat, metoda rastrového popisu, metoda vektorového popisu
Bitmapová data, barvový atribut, barevná hloubka, bitový atribut
Vektorová data, grafická primitiva, popis objektů, rasterizace
PARAMETRY DIGITÁLNÍHO OBRAZU
Reprezentace obrazu, digitalizace, kvantování, vzorkování, vzorkovací metody, alias a antialiasing
Rozlišení obrazu, rozlišovací schopnost, interpolace
Velikost obrazu, barvy, transformace barev, dithering.
Jas obrazu, histogram, gamma, transformace jasové stupnice, datový objem
GRAFICKÉ SOUBORY A FORMÁTY
Grafické soubory, grafické formáty, struktura grafického souboru
Druhy a vlastnosti grafických formátů, oblasti aplikace
Komprese dat, kompresní algoritmy a jejich vlastnosti
Rastrové (bitmapové) formáty, vektorové formáty, metaformáty
TVORBA A ZPRACOVÁNÍ GRAFIKY
Získávání grafických dat, světlocitlivé snímací prvky, skenery, digitální foto
Programy pro tvorbu a zpracování grafiky, grafické editory, programy pro úpravu grafiky, grafické dílny, specializované programy
Grafické akcelerátory, vývoj, standardy, základní parametry
Monitory, projektory
Tisk, tiskárny, tisk šedé škály, barevný tisk, barevné separace, úprava předloh
PRÁCE S BITMAPOVÝM a VEKTOROVÝM GRAFICKÝM EDITOREM
Prostředí programu, dostupné nástroje a funkce
Možnosti vytváření bitmapové grafiky, úpravy bitmap, retušování, filtry a masky, změny velikosti, rozlišení a barevnosti
Základy tvorby vektorových objektů, manipulace s objekty, úpravy objektů, speciální funkce
Pracovní prostředí, uživatelské nastavení, práce s vrstvami, styly a šablonami
Import, archivy obrázků, export, konverze, kalibrace, tisk
PRÁCE S GRAFIKOU
Úprava a konverze grafických souborů
Snímání obrazových předloh, skenování, digitální foto, optické rozpoznávání textů OCR - Optical Character Reading
Tvorba diagramů, animovaných GIF sekvencí, základní ozvučení grafických souborů a střih videosekvencí
Předtisková úprava, tisk
ZÁKLADY 3D GRAFIKY
Reprezentace 3D objektů
Geometrické transformace 3D objektů
Projekce, projekční matice, rovnoběžné promítání, středová projekce
Světlo, osvětlovací modely, světelné zdroje, stíny
Textury, typy mapování, shadow map, light map
Posláním předmětu Počítačová grafika je docílit u studentů pochopení základních principů a způsobů zpracování grafických dat na počítači, a tak vytvořit předpoklady pro efektivní tvůrčí práci s grafickými nástroji a jejich prostřednictvím s grafickými informacemi na počítači. Současně je posláním předmětu navodit základní teoretické a kompetenční zázemí pro další rozvoj ve směru aplikované 3D grafiky, multimediálních aplikací a autorského přístupu k využití grafických dat v různých typech dokumentů.
Cíl předmětu Počítačová grafika spočívá v osvojení příslušných poznatků a činností z oblasti počítačové grafiky vztahujících se k teorii počítačové grafiky a zvládnutí práce s grafickými daty a využívání grafických informací s podporou počítače, včetně poznání různých způsobů získávání a úpravy grafických dat a charakteristik příslušných zařízení a programů. Obsahově se předmět orientuje na relevantní teoretické základy počítačové grafiky z oblasti informatiky, fyziky, biologie a psychologie, principy a algoritmy zpracování grafických dat na počítači, parametry digitálního obrazu, zpracování barvy, typy a vlastnosti grafických formátů, aplikace bitmapové a vektorové grafiky, technické vybavení pro zpracování grafiky a programy pro tvorbu a zpracování grafiky.