Témata, pojmy, problémy
1. Estetická zkušenost
2. Literární život
3. Literární slovesnost
3.1 Literatura umělecká a populární
3.2 Národní literatura
3.3 Světová literatura
4. Jazyk/ Literární kód
5. Literární fikce
5.1 Perspektiva
6. Intertextovost
7. Funkce literatury
8. Autor
8.1 Tvorba očima psychologie a sociologie
9. Čtenář
10. Literární dílo
10.1 Titul
11. Jazykové prostředky
11.1 Druhy řeči
12. Básnický obraz/ Metafora
12.1 Obrazné konstrukce
13. Verš a rytmus
13.1 Rým a strofa
13.2 Volný verš
14. Kompozice
15. Téma a motiv
16. Příběh
16.1 Vyprávění
17. Postava
18. Prostor
19. Druhy a žánry
20. Epika
21. Lyrika
22. Drama
23. Poezie versus próza
24. Folklorní slovesnost
25. Literatura pro děti a mládež
26. Faktografická literatura
27. Literární fantastika
28. Literární komika
29. Hodnocení a hodnota
30. Smysl a interpretace Základní příručky Peterka J. Teorie literatury pro učitele,
2007. Tam uvedena literatura doplňující a rozšiřující. Kubíček T., Vypravěč, 2007 Mocná D., Peterka J. a kol. Encyklopedie literárních žánrů, 2004
Cílem dvousemestrového kurzu je vytvoření teoretického základu (terminologie, poetika) pro systematické poznávání specifických kvalit literární slovesnosti v širokém spektru jejích modalit (próza, poezie, drama; literatura umělecká a populární; folklorní slovesnost, faktografická literatura, literární fantastika, literární komika, literatura pro děti a mládež) i pro smysluplnou komunikaci o literárních textech.
Semináře mají interaktivní charakter, stimulují kritické myšlení a vyžaduje se aktivní účast studentů. Procvičuje se zejména schopnost citlivé a přemýšlivé aplikace obecných poznatků na konkrétní materiál. Předpokladem zkoušky je zápočet ze semináře v zimním i letním semestru.
U zkoušky by měli uchazeči prokázat schopnost objasnit klíčové teoretické problémy a pojmy (vhodně je použít, doložit příkladem apod.), přiblížit literární zážitek, popsat a pochopit text, formulovat pro text vhodné náměty, souhrnně charakterizovat literární dílo. Ke zkoušce se předkládá seznam pěti literárních děl (ne jednotlivých povídek či básní) různého typu za účelem jejich souhrnné charakteristiky a teoreticky poučené reflexe. - Do výběru je třeba zahrnout alespoň tři díla z české literatury, která podle mínění uchazeče patří do středoškolského učiva. Součástí zkoušky je písemný test.