Charles Explorer logo
🇨🇿

Interpretace základních děl české literatury

Předmět na Pedagogická fakulta |
OB2304112

Sylabus

Seznam literárních děl, jež budou předmětem interpretace:

Seminář prof. PhDr. Dagmar Mocné, CSc.:

Karel Hynek Mácha: Máj

Karel Jaromír Erben: Kytice

Božena Němcová: Babička

Jan Neruda: Povídky malostranské

Petr Bezruč: Slezské písně

Jaroslav Hašek: Osudy dobrého vojáka Švejka

Vítězslav Nezval: Edison

Karel Čapek: Povětroň

Milan Kundera: Žert

Jaroslav Seifert: Píseň o Viktorce

Bohumil Hrabal: Obsluhoval jsem anglického krále

Seminář doc. PhDr. Tomáše Kubíčka, PhD.:

Karel Hynek Mácha: Máj

Karel Čapek: Hordubal

Jaroslav Durych: Bloudění

Vítězslav Nezval: Edison

Vladislav Vančura: Markéta Lazarová

Jan Zahradníček: La Saletta

Josef Škvorecký: Zbabělci

Vladimír Holan: Noc s Hamletem

Ladislav Fuks: Pan Theodor Mundstock

Milan Kundera: Žert

František Hrubín: Romance pro křídlovku

Bohumil Hrabal: Obsluhoval jsem anglického krále

Vyučující: Mgr. Štěpánka Klumparová

Místo: M209

Den a čas: Úterý, 16:15

Seznam děl, kterými se budeme v semináři zabývat:

Karel Čapek: Povětroň

Vladislav Vančura: Markéta Lazarová

Vítězslav Nezval: Edison

Jan Zahradníček: La Saletta

František Halas: Dokořán

Josef Kainar: Nové mýty

Josef Škvorecký: Zbabělci

Ladislav Fuks: Pan Theodor Mundstock

Bohumil Hrabal: Obsluhoval jsem anglického krále

Jiří Kolář: Prométheova játra

Jaroslav Seifert: Býti básníkem

Jan Skácel: Dávné proso

Anotace

Práce v seminářích bude organizována jednotně, a to následujícím způsobem:

Interpretace základních děl české literatury

Obsahem kurzu je rozbor 12 děl z hlediska literárněhistorického, kritického a teoretického. Každý seminář se skládá ze tří modelovaných částí, jejichž základem jsou zadané a připravené referáty. Navzdory tomu je každý student povinen přečíst všech 12 zvolených knih. 1. Vstupní referát je zaměřen na osobnost autora a dobové kontexty díla. Jak údaje z autorova životopisu, tak informace kontextového rázu musí být vybrány tak, aby osvětlily dílo samo. Studenti tím osvědčí schopnost orientace v historickém a životopisném materiálu, i schopnost vyvozovat ze signálů, které dostávají prostřednictvím daného díla, příslušný a nenáhodný kontext. 2. Druhý referát se zaměří na problematiku ohlasu díla v různých jeho konkretizacích či aktualizacích. Součástí by mohly být i informace o vlivu díla na podobu a proměnu estetických norem. 3. Třetí příspěvek je vnímán jako hlavní. Jeho úkolem je interpretace díla z pohledu jeho významové výstavby, jeho funkční rozbor a kritika. Jsou zde akcentovány otázky spojené s žánrem, tématem, motivy, kompozicí, myšlenkovým vyzněním, popř. otázky týkající se autorského stylu, intertextuality atd. Jeho cílem je postihnout důvody, pro které je analyzovaný titul trvalou součástí kánonu české literatury i dílem čtenářsky živým. Je zde i místo pro vyjádření osobního postoje k danému dílu.

Délka 1. a 2. referátu by neměla přesáhnout 10 minut; předpokládaná délka hlavního referátu je 30 minut.

Každý z referátů je zadáván různým studentům, v případě komplikovanějších textů, u nichž se předpokládá větší objem práce např. s dobovými kontexty či kontexty ohlasu, může být referát zadán dvěma studentům, kteří jsou současně vyzváni k teamové práci.

Studenti, kteří nebudou mít zadán hlavní referát, zpracují dva referáty kontextové. Student, který zpracovává referát o autorovi, zvolí jako druhý referát ohlasový.

Studenti, kteří si tento seminář zapíší v ZS šk.r. 2009/10 si předem promyslí, jaké referáty hodlají zpracovávat. Na prvním semináři proběhne rozdělení úkolů podle výše popsaného klíče.