Seznam literárních děl, jež budou předmětem interpretace:
Seminář prof. PhDr. Dagmar Mocné, CSc.:
Karel Hynek Mácha: Máj
Karel Jaromír Erben: Kytice
Božena Němcová: Babička
Jan Neruda: Povídky malostranské
Petr Bezruč: Slezské písně
Jaroslav Hašek: Osudy dobrého vojáka Švejka
Vítězslav Nezval: Edison
Karel Čapek: Povětroň
Milan Kundera: Žert
Jaroslav Seifert: Píse ň o Viktorce
Bohumil Hrabal: Obsluhoval jsem anglického krále
Seminář doc. PhDr. Tomáše Kubíčka, PhD.:
Karel Hynek Mácha: Máj
Karel Čapek: Hordubal
Jaroslav Durych: Bloudění
Vítězslav Nezval: Edison
Vladislav Vančura: Markéta Lazarová
Jan Zahradníček: La Saletta
Josef Škvorecký: Zbabělci
Vladimír Holan: Noc s Hamletem
Ladislav Fuks: Pan Theodor Mundstock
Milan Kundera: Žert
František Hrubín: Romance pro křídlovku
Bohumil Hrabal: Obsluhoval jsem anglického krále
Vyučující: Mgr. Štěpánka Klumparová
Místo: M209
Den a čas: Úterý, 16:15
Seznam děl, kterými se budeme v semináři zabývat:
Karel Čapek: Povětroň
Vladislav Vančura: Markéta Lazarová
Vítězslav Nezval: Edison
Jan Zahradníček: La Saletta
František Halas: Dokořán
Josef Kainar: Nové mýty
Josef Škvorecký: Zbabělci
Ladislav Fuks: Pan Theodor Mundstock
Bohumil Hrabal: Obsluhoval jsem anglického krále
Jiří Kolář: Prométheova játra
Jaroslav Seifert: Býti básníkem
Jan Skácel: Dávné proso
Práce v seminářích bude organizována jednotně, a to následujícím způsobem:
Interpretace základních děl české literatury
Obsahem kurzu je rozbor 12 děl z hlediska literárněhistorického, kritického a teoretického. Každý seminář se skládá ze tří modelovaných částí, jejichž základem jsou zadané a připravené referáty. Navzdory tomu je každý student povinen přečíst všech 12 zvolených knih. 1. Vstupní referát je zaměřen na osobnost autora a dobové kontexty díla. Jak údaje z autorova životopisu, tak informace kontextového rázu musí být vybrány tak, aby osvětlily dílo samo. Studenti tím osvědčí schopnost orientace v historickém a životopisném materiálu, i schopnost vyvozovat ze signálů, které dostávají prostřednictvím daného díla, příslušný a nenáhodný kontext. 2. Druhý referát se zaměří na problematiku ohlasu díla v různých jeho konkretizacích či aktualizacích. Součástí by mohly být i informace o vlivu díla na podobu a proměnu estetických norem. 3. Třetí příspěvek je vnímán jako hlavní. Jeho úkolem je interpretace díla z pohledu jeho významové výstavby, jeho funkční rozbor a kritika. Jsou zde akcentovány otázky spojené s žánrem, tématem, motivy, kompozicí, myšlenkovým vyzněním, popř. otázky týkající se autorského stylu, intertextuality atd. Jeho cílem je postihnout důvody, pro které je analyzovaný titul trvalou součástí kánonu české literatury i dílem čtenářsky živým. Je zde i místo pro vyjádření osobního postoje k danému dílu.
Délka 1. a 2. referátu by neměla přesáhnout 10 minut; předpokládaná délka hlavního referátu je 30 minut.
Každý z referátů je zadáván různým studentům, v případě komplikovanějších textů, u nichž se předpokládá větší objem práce např. s dobovými kontexty či kontexty ohlasu, může být referát zadán dvěma studentům, kteří jsou současně vyzváni k teamové práci.
Studenti, kteří nebudou mít zadán hlavní referát, zpracují dva referáty kontextové. Student, který zpracovává referát o autorovi, zvolí jako druhý referát ohlasový.
Studenti, kteří si tento seminář zapíší v ZS šk.r. 2009/10 si předem promyslí, jaké referáty hodlají zpracovávat. Na prvním semináři proběhne rozdělení úkolů podle výše popsaného klíče.