Vyučující: PhDr. Věra Brožová a doc. Jaroslav Provazník; v akademickém roce 2008/2009 pouze Věra Brožová
Požadavky k zápočtům a ke zkoušce
Kurz probíhá v obou semestrech akademického roku, ZS i LS je ukončen zápočtem. Požadována je minimálně jedna seminární práce interpretačního charakteru zvoleného literárního díla (děl) podle seznamu doporučené četby k oboru.
Podmínkou ke zkoušce po letním semestru je zápočet ze seminářů v obou semestrech.
Požadavky obsahují okruhy ke zkoušce a doporučený seznam četby.
Tematické okruhy
Uvedení do problematiky, základní pojmy a souvislosti, literatura pro děti v kontextu celonárodního písemnictví
? Literární dílo pro děti a mládež a jeho recepce
? Základní žánrová mapa literatury pro děti
? Problematika intencionální a neintencionální četby dětí a mládeže
Literárněhistorický pohled:
? Obrysy současného literárního kontextu a místo tvorby pro děti a mládež v něm
Specifičnost literatury pro děti
? Estetická funkce v literárním díle pro děti a její místo mezi ostatními funkcemi
? Problematika tzv. dětského aspektu
? Problematika adaptace neintencionálních textů pro dětského adresáta
Literárněhistorické kapitoly:
? Prehistorie literatury pro děti
? Protohistorie literatury pro děti (17. a 18. století)
? Zrod literatury pro děti a mládež na konci 18. století
? Preromantismus a romantismus a česká a světová literatura pro děti (literatura v zajetí pedagogiky vs. literatura jako zdroj zábavy a zážitku)
Folklór a literatura pro děti
? Druhy a žánry slovesného folklóru
? Morfologie pohádky V. J. Proppa
Literárněhistorické kapitoly:
? Vstup pohádky do literatury (16.-18. století)
? Cesta folklorní pohádky do literatury (od poč. 19. století do současnosti)
Klasické podoby poezie pro děti a mládež
? Poezie pro děti a její funkce
? Jazykové prostředky z hlediska ontogeneze
Literárněhistorická kapitola:
? Česká a světová poezie pro děti v 19. století
Autorská pohádka a pohádková próza
? Typologie autorské pohádky a pohádkové prózy
Literárněhistorická kapitola:
? Proměny autorské pohádky a pohádkové prózy od počátku 19. století v české a světové literatuře
Dětský hrdina a jeho obraz v literatuře
? Problematika typologie příběhů s dětským hrdinou
? Fenomén návodné literatury
Literárněhistorické kapitoly:
? Příběh s dětským hrdinou a jeho proměny v 19. století a na počátku 20. století
? Proměny příběhů s dětským hrdinou ve 20. století
? Přelom 50. a 60. let 20. století - otevření nových cest příběhů s dětským hrdinou
Hrdina, vypravěč a fiktivní adresát
? Možnosti identifikace a sebeprojekce v díle pro děti a mládež
Literárněhistorické kapitoly:
? Dobrodružné příběhy a jejich proměny od počátku 19. století
? Sci-fi a literatura pro děti
? Fantasy a literatura pro děti
Moderní poezie pro děti a mládež
? Poezie a jazyková hra
? Volný verš a poezie pro děti a mládež
Literárněhistorické kapitoly:
? Zrod moderního nonsensu
? Avantgarda a poezie pro děti (30. a 40. léta 20. století)
? Noniluzivní literatura (literatura tematizující jazyk, experimentální tvorba?) a dětský adresát
? Česká poezie od 60. let 20. století
Genologie a literatura pro děti a mládež
? Druhy a žánry literatury pro děti a mládež v historické perspektivě
? Obraz umělecké literatury v čítankách pro základní školy
Literárněhistorické kapitoly:
? Časopisy pro děti a mládež - pohled do historie a nástin současného stavu
? Konzumní a substandardní produkce a literatura pro děti
Rozvíjí interpretační schopnosti posluchačů v této specifické oblasti, pěstuje vnímání čtenářství jako celoživotního postoje člověka.