Tournant du XIXe et du XXe siecle. Conflit entre la tradition et la modernit é
Fin-de-siecle: symbolisme et décadence. L´arriere-fond philosophique du symbolisme: dualisme platonicien (essence x apparence, Idées x phénomenes), loi de l´Analogie universelle et des correspondances chez les précurseurs - Hoffmann, Swedenborg, Baudelaire, Nerval.
Interférences et ligne de partage entre symbolisme et décadentisme: Mallarmé, Valéry, Gide - Huysmans, Louys. Esthétisme, esthétisation de la morbidité. Lien entre vision et poétique décadentes, et la névrose et d´autres troubles psychiques. Charactere antiréaliste de la littérature. Ornementalisme dans littérature + arts plastiques. Art Nouveau - Klimt, Mucha, Moreau, Preisler, Bílek.
Figures emblématiques: Narcisse, Salomé, Ophélie, Hamlet. Leur signification archétypale.
M. Schwob - Le Livre de Monelle, R. de Gourmont - Sixtine, G. Rodenbach - Bruges-la-Morte, J. Péladan, É. Dujardin - Les lauriers sont coupés.
Symbol jako cesta k jiné skutečnosti
Období od 80. let 19. století do 1. decenia 20. století předkládáno jako kritický moment střetu mezi tradicí a moderností. Dynamika konfliktu mezi naturalismem a dalšími formami estetického konzervatismu (É. Zola, A. France, M. Barres, P. Bourget), a symbolismem. Uvedení do teorie symbolu s odkazy na filosofický podklad symbolistické poetiky (platonský dualismus, ezoterická učení o všeobecné analogii). Provázanost symbolismu a dekadence (S. Mallarmé, P. Valéry, A. Gide, M. Schwob, J.-K. Huysmans, P. Louys, J. Péladan). Fin-de-sieclové estétství, dandysmus, estetizace morbidity a samotného pojmu dekadence. Souvislost ornamentálního stylu ve výtvarném umění a literatuře.
Přesun přes epistemologický zlom mezi epochami (revoluční vědecké objevy přelomu 19. a 20. století) a přechod k estetickým inovacím: M. Proust, G. Apollinaire.
N.B. Při zvládání látky se počítá s intenzivním samostatným studiem.