1. Brief history of the analysis of the work of art
2. Specifics of the analysis of the musical work
3. Complex analysis of the musical work as process:
1 Perception and initial description of the work:
1.1 Perception without analytical intent
1.2 Aesthetic impression based on experience
1.3 Narrative description
2 Preparation of analysis:
2.1 General historiographic preparation
2.2 Artistic and Historical Preparation:
a) biography and psychology of the creator,
(b) the creative and creative context,
c) the aesthetic program of the creator,
d) analysis of the creative method,
e) the artistic and historical context,
f) the philosophical-aesthetic concept of the period,
g) socio-cultural context,
h) Reception context and response of the work,
i) other attempts to analyze a work.
2.3 Semitic preparation
2.4 Archetypal preparation
3 Partial analysis:
3.1 Parametric
3.2 Tectonic:
a) morphological-syntactic,
(b) structurally functional.
3.3 Semantic
3.4 Content
3.5 Formal
3.6 Stylistic
3.7 Genealogical
3.8 Genologist
3.9 Socially pragmatic
4 Comprehensive description of the work in the creator dimension - artifact - recipient
5 Comprehensive interpretation of the work
6 Comparison with other artwork
7 Critical evaluation and classification of the work of art in the cultural and historical context
B. Applied analysis in school and extracurricular music education
1. Finding a common denominator of the composition: dominating means of expression, author's intention, designation of the work
2. Searching for Expressions of Expressions to the Common Denominator
3. Analysis of the means of expression
4. Semantic analysis based on musical experience in triad experience - means - meaning (what, how and why does act in music).
A. Postup obecné komplexní analýzy 1. Stručná historie analýzy uměleckého díla 2. Specifika analýzy hudebního díla 3. Komplexní analýza hudebního díla jako proces: 1 Vnímání a prvotní popis díla: 1.1 Vnímání bez analytické intence 1.2 Estetický dojem na základě prožitku 1.3 Narativní popis 2 Příprava analýzy: 2.1 Obecná historiografická příprava 2.2 Umělecko-historická příprava: a) biografie a psychologie tvůrce, b) autorský a tvůrčí kontext, c) estetický program tvůrce, d) analýza tvůrčí metody, e) umělecko-historický kontext, f) filozoficko-estetické koncepce období, g) společensko-kulturní kontext, h) recepční kontext a ohlas díla, i) jiné pokusy o analýzu díla. 2.3 Sémiotická příprava 2.4 Archetypová příprava 3 Parciální analýzy: 3.1 Parametrická 3.2 Tektonická: a) morfologicko-syntaktická, b) strukturně funkcionální. 3.3 Sémantická 3.4 Obsahová 3.5 Formová 3.6 Stylistická 3.7 Genealogická 3.8 Genologická 3.9 Sociálně pragmatická 4 Komplexní popis díla v dimenzi tvůrce - artefakt - příjemce 5 Komplexní interpretace díla 6 Komparace s jinými uměleckými díly 7 Kritické zhodnocení a zařazení uměleckého díla do kulturně histiorického kontextu
B. Aplikovaná analýza ve školské a mimoškolní hudební výchově 1. Nalezení společného jmenovatele skladby: dominující výrazový prostředek, autorský záměr, určení díla 2. Hledání vztahů výrazových prostředků ke společnému jmenovateli 3. Analýza výrazových prostředků 4. Sémantická analýza na základě hudební zkušenosti v triádě zážitek – prostředek – význam (co, jak a proč v hudbě působí).
Komplexní analýza skladeb podle zásad rozboru uměleckého díla. Předmětem zkoumání jsou výrazové prostředky jejich vzájemné vztahy v rovině syntaktické a sémantické i další dohledatelné kontexty díla (historické, společenské, autorské, interpretační, kritické).